• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کاهش فعالیت تیم تذکره الکترونیکی در ایران همزمان با اوج شیوع کرونا؛ تعداد مراجعین به 120 نفر در روز کاهش یافته است

 کاهش فعالیت تیم  تذکره الکترونیکی در ایران همزمان با اوج شیوع کرونا؛ تعداد مراجعین به 120 نفر در روز کاهش یافته است

به دنبال اوج شیوع ویروس کرونا در جمهوری اسلامی ایران و تعطیلی دو هفته‌ای شهرهای بزرگ به شمول تهران و مشهد، اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان می‌گوید که به همین دلیل، فعالیت تیم‌های تذکره الکترونیکی در این دو شهر ایران نیز کاهش یافته است.

خانم رویینا شهابی، سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات با بیان این خبر افزود: "به واسطه مشکلاتی که کرونا در ایران ایجاد کرده، همکاران ما سقف مراجعین را از 400 نفر به 120 نفر در روز کاهش دادند".

 به گفته وی، این کاهش در هر دو مرکز تهران و مشهد صورت گرفته است.

 این در حالی است که قرار است از روز شنبه آینده(1 قوس/ آذر) تهران، مشهد و در کل 150 شهر بزرگ و کوچک در سراسر جمهوری اسلامی ایران، به دنبال تداوم افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این کشور، به مدت دو هفته تعطیل شده و محدودیت‌هایی در رفت و آمدها، به خصوص از یک شهر به شهر دیگر در نظر گرفته شده است. بر این اساس، تنها مسیر سفر بین شهری در ایران، به خصوص برای دسترسی به تهران و مشهد، با اتوبوس(بس) و همچنین هواپیما می‌باشد. آمار مبتلایان روزانه به کرونا در ایران، به بیش از 13 هزار تن رسیده و آمار جان باختگان هم در هر 24 ساعت به 500 تن نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر، قرار بود اداره ملی احصائیه یک تیم بیش از 90 نفری را برای فعال‌سازی 4 مرکز توزیع #تذکره_الکترونیکی دیگر به ایران بفرستد تا این روند با سرعت بیشتری دنبال شود. در این مورد خانم شهابی گفت: "ویزای این تیم طی مراحل شده و منتظر بودجه هستیم که برای این کارمندان اقامت‌گاه در نظر گرفته شود".

وی در مورد فعال‌سازی 4 مرکز دیگر توزیع تذکره الکترونیکی در ایران گفت: قرار است هفته بعد بودجه لازم در اختیار تیم تذکره الکترونیکی در ایران قرار بگیرد و پس از آن، آن‌ها می‌توانند کار فعال‌سازی مراکز جدید را انجام دهند.

سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات در مورد انتقال تذکره‌های چاپ شده و انتقال آن به ایران، با توجه به نگرانی‌هایی که مهاجرین مطرح کرده‌اند، گفت: "در حال حاضر پست تذکره‌ها را به هرات منتقل می‌کند و از آن‌جا قونسل‌گری افغانستان در مشهد همکاری می کند و تذکره‌ها را به هر دو مرکز تهران و مشهد انتقال می‌دهد".

این در حالی است که برخی از مهاجرین در ارتباط با ما، برخی مشکلات و نگرانی‌ها را پیرامون روند کنونی توزیع تذکره الکترونیکی در ایران مطرح کرده‌اند.

جمعی از مهاجرین مقیم ایران با ارسال پیامی به خبرگزاری ما، نوشته‌اند: "در همان سایت تذکره الکترونیکی که ثبت نام کردیم، گزینه ای دارد بنام تعقیب، در آنجا معلوم شود که در فلان تاریخ، تذکره چاپ شده و تذکره به ایران ارسال شده است. تذکره به اردوگاه رسیده است. یا اینکه مثل پاسپورت الکترونیکی چاپ شده که به تهران ارسال میشود، یک فایل را آماده کند که صاحبان تذکره متوجه شوند تذکره شان آمده است".

این مهاجرین همچنین خواسته‌اند مسأله الزامی بودن حضور دو شاهد برای کسانی که تذکره اقارب را دارند، به خاطر وضعیت بیماری کرونا و فاصله‌گذاری لغو شود.

از سوی دیگر، در پیام آن ها آمده است: "لغو حضور همه اعضای خانواده در موقع تحویل گرفتن تذکره هایی که آماده توزیع شده است و فقط به سرپرست خانواده تحویل دهد، اما با ارایه کارت یا پاسپورت دیگر اعضای خانواده".

این مهاجرین ادامه داده‌اند: "شنیده و دیده شده است که در این روزها حدود پنج هزار تذکره الکترونیکی چاپ شده و از کابل به اردوگاه ارسال شده است‌، اما متأسفانه به علت قصور و کوتاهی کارمندان نتوانستند شماره موبایل صاحبان تذکره آماده شده را پیدا کنند و اطلاع بدهند که بیاید تحویل بگیرد. لطفا این موضوع را رسیدگی فرمائید. متأسفانه با گذشت 60 روز از بیومتریک و انگشت نگاری، هنوز خبری از تذکره الکترونیکی نشده است".

این مهاجرین خواستار رساندن این پیام خود به گوش مسؤل اداره ملی احصائیه و هیأت سیار تذکره در تهران شده‌اند.

هم‌چنین گروهی از مهاجرین کرمان و زاهدان ایران نیز به فعال نشدن مراکز توزیع تذکره در این دو شهر اشاره کرده‌اند.

  پربازدید ترین