• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان جهانی بهداشت: دنیا به خبر کشف واکسن کرونا زیاد دلخوش نباشد

سازمان جهانی بهداشت: دنیا به خبر کشف واکسن کرونا زیاد دلخوش نباشد

سازمان جهانی بهداشت از خبر ساخت واکسن جدید کرونا در شرکت "مدرنا" در روز دوشنبه استقبال کرد اما گفت که جای دلخوشی زیادی نیست زیرا هنوز پرسش‌های زیادی دراین زمینه باقی است.

شرکت داروسازی آمریکایی مدرنا در ایالت ماساچوست روز دوشنبه اعلام کرد واکسنی که برای پیشگیری از ابتلا به کووید19 تهیه کرده تا 94.5 درصد مؤثر بوده اما مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند که در نیمه نخست سال 2021 میلادی تنها مقادیر بسیار محدودی از واکسن برای افراد در دسترس خواهد بود.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در جریان یک نشست خبری گفت: در حالی که ما همچنان اخبار دلگرم‌کننده‌ای در مورد واکسن کووید19 دریافت می‌کنیم و با احتیاط نسبت به احتمال ساخته شدن امکانات جدید در ماه‌های آینده خوشبین هستیم، اما در حال حاضر به شدت نگران افزایش موارد ابتلا به کرونا هستیم که در برخی از کشورها و به ویژه در اروپا و آمریکا مشاهده می‌شود.

آدهانوم بعد از آن که به دلیل قرار گرفتن در معرض احتمال ابتلا به کرونا حدود 17 روز خودش را در ژنو قرنطینه کرد، به تازگی به سر کار خود بازگشته است. وی گفت که اکنون هیچ علامتی ندارد و نیازی هم به آزمایش کرونا ندارد.

مدرنا دومین شرکتی است که از کشف واکسن تجربی کرونا با تأثیر بالا خبر داده است. پیش از این، شرکت فایزر نیز مدعی ساخت واکسن با تأثیر بالای 90 درصد شده و گفته بود این واکسن هنوز در مرحله بررسی نظارتی است. ممکن است تا پایان سال جاری میلادی 60 میلیون دوز از این دو واکسن در آمریکا توزیع شود اما ابتدا از آن برای موارد اضطراری استفاده خواهد شد.

سمیه سوامیناتان، رئیس بخش علمی سازمان جهانی بهداشت گفت که نتایج کار مدرنا کمابیش دلگرم کننده بوده اما در مورد تأثیر نهایی و ایمنی آن و همچنین پیگیری حال دریافت‌کنندگان آزمایشی واکسن به مدت دو ماه برای کنترل عوارض جانبی احتمالی، همچنان باید منتظر ماند.

وی گفت: برای هر دو واکسن پیشنهادی فایزر و مدرنا از فناوری «ام‌آران‌ای» استفاده شده و به نظر می‌رسد که هر دو کارایی بالایی دارند اما هنوز پرسش‌های زیادی نظیر دوره مصونیت، تأثیر واکسن بر بیماری‌های جدی، تأثیر آن بر زیرگروه‌های مختلف به ویژه افراد مسن و همچنین عوارض جانبی فراتر از یک زمان مشخص کنترل بیمار باقی مانده است.

سوامیناتان با بیان این که آزمایشات بالینی باید برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر ادامه یابد، افزود که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده نتایج بیشتری از سایر آزمایشات واکسن حاصل شود و تأکید کرد: ما در حال بررسی حداقل نیمه اول سال به عنوان یک دوره با دوزهای بسیار محدود هستیم. ذخایر واکسن کم خواهد شد زیرا شرکت‌های سازنده از هم اکنون قراردادهای دو جانبه بسته‌اند و بنابراین برخی کشورها بسیاری از دوزها را پیش‌خرید کرده‌اند.

به گزارش یورونیوز، کیت اوبراین، مدیر بخش ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت نیز گفت که مدرنا یک واکسن با دوز یادآور یا دو دوزه است و روش حمل و ذخیره‌سازی آن نیز بسیار مهم است.

  پربازدید ترین