• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بررسی برنامه های چهار وزیر دیگر از سوی مجلس نمایندگان کشور

بررسی برنامه های چهار وزیر دیگر از سوی مجلس نمایندگان کشور

مجلس نمایندگان کشور برای سومین روز متوالی برنامه‌های چهار وزیر دیگر را بررسی کرد.

چهار نامزد وزیر از وزارت‌های سکتوری کشور امروز چهارشنبه در حالی از برنامه‌های شان به مجلس نماینده‌گان گزارش دادند که نزدیک به نیمی از کرسی‌های پارلمان خالی بودند و شمار بزرگی از اعضای مجلس نماینده‌گان در نشست امروز حضور نداشتند.

بشیر احمد ته‌ینج، نامزد وزیر کار و امور اجتماعی، محمد حلیم قاسمی، نامزد وزیر ارشاد حج و اوقاف، معصومه خاوری، نامزد وزیرمخابرات و فن‌آوری اطلاعاتی و نثار احمد غوریانی نامزد وزیر صنعت و تجارت چهار نامزد وزیری بودند که امروز برنامه‌های شان را به مجلس ارایه کردند.

همزمان با این‌که نصاب مجلس نماینده‌گان تکمیل نبود، بی پروایی اعضای مجلس به برنامه‌های نامزد وزیران بارها با انتقادهای رییس مجلس روبه‌رو شد.

میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان به یکی از نماینده‌گان مجلس که از جایش بلند شده بود، گفت که اگر می‌خواهد قصه کند در «کافی شاپ» برود.

نامزد وزیر کار و امور اجتماعی در نشست امروز گفت که گسترش ویروس کرونا بر بیکاری و فقر در کشور افزوده‌است: «به تمام ابعاد ضرورت‌های اجتماعی رسیده‌گی نموده ظرفیت موجوده و نوین را با طرح و تطبیق برنامه‌های موثر از حالت منفعل به حالت فعال جامعه تبدیل نماید.»

نامزد وزیر حج و اوقاف، از ایجاد راهبردی برای این وزارت خبر داد و گفت که اصلاحات را در بخش‌های گوناگون این وزارت با ایجاد بست‌های تازه به‌میان آورده‌است: «فرق بین پوهنتون و مدرسه دینی وجود ندارد. هردو نهاد علمی بوده و برای علم مصدر خدمت می‌باشد.»

معصومه خاوری و نثار احمد غوریانی از تلاش‌ها برای بهبود کار در این وزارت‌ها و ایجاد سهولت برای شهروندان خبر دادند.

بانو خاوری گفت: «قانون امضا و معاملات الکترولیکی، قانون تنظیم خدمات پستی، قانون سایبری و محور دوم برنامه‌های زیربنایی وزارت است.»

قرار بود فردا (پنجشنبه) اعضای مجلس نمایندگان کشور به ده وزیری که در این سه روز برنامه‌های خود را برای نمایندگان تشریح کردند، رای تایید یا رد بدهند که به دلیل استقبال از سفر رسمی عمران خان نخست وزیر پاکستان به افغانستان کابل را تعطیل عمومی اعلام کرد و بدنبال آن مجلس نمایندگان نیز روند رای دهی به اعضای کابینه را به روز شنبه موکول کرد..

روند رای تایید از پارلمان در کشور همواره با چالش زیادی همراه بوده است. مشخص نیست که از این ده وزیر چه تعداد قادر به عبور از فیلتر پارلمان خواهند شد.

تا کنون اسدالله خالد، نامزد وزارت دفاع ملی، فضل احمد معنوی، نامزد وزارت عدلیه، عباس بصیر، نامزد وزارت آموزش عالی، محمد حنیف اتمر، نامزد وزارت خارجه، عبدالهادی ارغندیوال، نامزد وزیر مالیه و مسعود اندرابی وزیر داخله، احمد غوریانی، نامزد وزارت صنعت و تجارت، معصومه خاوری، نامزد وزارت مخابرات و فناوری معلوماتی، بشیر احمد ته‌ینج، نامزد وزارت کار و امور اجتماعی و محمد قاسم حلیمی، نامزد وزیر ارشاد، حج و اوقاف با حضور در مجلس عمومی برنامه‌های خود را اعلام کرده اند.

زندگی نامه وزیران حج، مخابرات، تجارت و کار و امور اجتماعی
معصومه خاوری، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی
معصومه خاوری در ایران متولد شده، باشنده اصلی ولسوالی دره صوف بالا ولایت سمنگان است. او لیسانس خود را در رشته علوم آزمایشگاهی پزشکی از دانشگاه انقره ترکیه گرفته است.

او از اعضای حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق است. در دور قبلی مجلس نمایندگان، نماینده مردم سمنگان بود اما در انتخابات اخیر پارلمانی به اتهام داشتن گروه مسلح غیرمسئول از فهرست نامزدان حذف شد.

بشیر احمد ته‌ینج، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی
آقای ته‌ینج، قبل از معرفی شدن به این پست نماینده فاریاب در مجلس نمایندگان بود. او از نزدیکان و اعضای حزب مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان است. آقای دوستم از هم‌پیمانان آقای عبدالله در انتخابات 2019 بود.

آقای ته‌ینج مدرک کارشناسی/لیسانس در رشته تاریخ از دانشگاه بلخ دارد.

نثار احمد فیضی غوریانی، سرپرست وزارت تجارت و صنایع
نثار احمد فیضی غوریانی پیش از این نماینده ولایت هرات در مجلس نمایندگان بوده است.

او از بازرگانان سرشناس ولایت هرات نیز است.

محمد قاسم حلیمی، سرپرست وزارت حج اوقاف
محمد قاسم حلیمی، متولد سال 1352 در ولایت لوگراست. آموزش ابتدایی و تکمیلی را در پاکستان انجام داده است. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه الازهر گرفته است و اکنون در حال فراگیری دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه عرب لیگ مصر است.

او در پستهای مختلف در وزارت خارجه، وزارت عدلیه (دادگستری) و دادگاه عالی افغانستان کار کرده است.

  پربازدید ترین