• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نیروهای استرالیایی متهم به کشتار غیرنظامیان افغان، مورد پیگیرد قضایی قرار بگیرند

کمیسیون مستقل حقوق بشر، خواستار پیگیری قضایی نیروهای استرالیایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان و تامین حقوق قربانیان شده است.

در اعلامیه‌ای که روز پنج‌شنبه (29 عقرب)، از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر منتشر شده، آمده است؛ گزارش تحقیقی بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا، نشان می‌دهد که نیروهای آسترالیایی در افغانستان، دست به کشتار بی‌رحمانه‌‌ی غیرنظامیان افغان از جمله کودکان زده اند.

در اعلامیه آمده است: «این گزارش نشان می‌دهد که نیروهای استرالیایی در مدت‌زمان حضور خود در افغانستان، 39 غیرنظامی افغان را به قتل رسانده اند و 2 تن دیگر را مورد خشونت قرار داده ‌اند. در این مورد 25 عامل جنایت شناسایی‌ شده ‌اند. این موارد به ‌وضوح نقض قانون بین‌الملل بشردوستانه و قانون منازعات مسلحانه و در نتیجه جنایت جنگی است.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر، گفته است که دولت استرالیا به قانون بین‌المللی بشردوستانه و قانون منازعات مسلحانه پایبند و از نظر اخلاقی و قانونی موظف است در مورد تخلفات نیروهای مسلح خود تحقیق بکند.

بر اساس اعلامیه، دولت استرالیا باید به خواست‌های قربانیان افغانستانی برای حقیقت‌یابی و عدالت گوش فرا بدهد. در اعلامیه آمده است که حق قربانیان با جبران خسارت کافی، باید بدون تاخیر از طریق نهادیی که جدا از دفتر بررسی ویژه باشد، تامین شود تا از تضاد  منافع جلوگیری صورت بگیرد.

پیش از این، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که قرار است دولت استرالیا، 19 سرباز برحال و پیشین این کشور را به اتهام کشتن 39 غیرنظامی افغانستانی در بین سال‌های 2005 تا 2016 میلادی، زیر پیگرد قانونی قرار بدهد.

  پربازدید ترین