• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان پس از امضای توافق صلح بر بیش از 50 ولسوالی حمله کرده اند

 طالبان پس از امضای توافق صلح بر بیش از 50 ولسوالی حمله کرده اند

پس از امضای توافق‌نامۀ صلح امریکا و طالبان به ویژه پس از آغاز مذاکرات میان افغانان در دوحه، مرکزهای بیش از پنجاه ولسوالی در پانزده ولایت کشور گواۀ حمله‌های سنگین طالبان بوده‌اند.

منابعی محلی در شماری از این ولسوالی‌ها می‌گویند که یک شماری از این ولسوالی‌ها یا سقوط کرده‌اند و یا هم در میدان نبرد دست به دست شده‌اند.

امان‌الله هوتکی، عضو پیشین شورای ولایتی ارزگان گفت: «ولسوالی دهراوود سقوط کرده‌است و بدست طالبان است. ولسوالی گیزاب سقوط کرده‌است و بدست طالبان است. ولسوالی خاص ارزگان سقوط کرده‌است و بدست طالبان است.»

ارزگان، قندهار، هلمند، فراه، نیمروز، هرات، بادغیس، فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، قندوز، تخار و بدخشان ولایت‌هایی استند که حمله بر مرکزهای شماری از ولسوالی‌های این ولایت‌ها تأیید شده‌اند.

عبدالله ناجی نظری، عضو شورای ولایتی بدخشان اظهار داشت: «این‌ها توانستند ولسوالی یمگان را بگیرند. بالای ولسوالی‌های کران و منجان، وردج، جرم، خاش، نسی، راغستان، کوهستان و حتا مناطق اطراف شهر فیض‌آباد حمله کردند.»

وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله هم تأیید می‌کنند که طالبان در شش ماۀ گذشته، ده‌ها بار حمله کرده‌اند که بیش از پنجاه حمله، انتحاری بوده‌اند که در این رویدادها بیش از یک هزار دوصد غیرنظامی جان باخته‌اند.

وزارت دفاع ملی می‌گوید که نیروهای دولتی در پس زدن طالبان تلفات سنگین به این گروه وارد کرده‌اند.

روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت: «به همکاری تروریستان خارجی، عملیات گسترده راه‌اندازی کردند که از سوی نیروهای دفاعی و امنیتی با شکست جدی روبه‌رو شدند.»

 طارق آرین، سخن‌گوی وزارت امور داخله نیز اظهار داشت: «1210 تن از هم وطنان ملکی ما به شهادت رسیدند و نزدیک به دوهزار و پنج‌صد تن دیگر مجروح گردیدند.»

طالبان دراین باره چیزی نگفته‌اند.

این خشونت‌ها در کشور در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه از دوماه بدینسو نتیجه‌یی در پی نداشته‌اند.

  پربازدید ترین