• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش طالبان به اعتراف مقامات آسترالیایی به کشتن افغان ها

واکنش طالبان به اعتراف مقامات آسترالیایی به کشتن افغان ها

گروه طالبان از جامعه جهانی خواسته اند تا در مورد جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان تحقیقات انجام دهند.

اخیرآ یک مقام بلندپایه استرالیا ضمن با اذعان به کشته شدن 39 تبعه افغان به دست سربازان استرالیایی گفت، مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد سربازان ارتش استرالیا این تعداد از افغان‌ها را به شکل «غیر قانونی» به قتل رساندند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، گفته است که اعتراف استرالیا برکشتن افغان ها، نمونه کوچک از جنایات جنگی اشغالگران ضمن بیست سال گذشته در افغانستان است.

در اعلامیه طالبان آمده است: "ما این جنایات را نکوهش میکنیم، از ادارات حقوقی جهانی می خواهیم که درمورد همه جنایات نیروهای اشغالگر تحقیق کنند، به عاملین آن مجازات و به متضررین باید جبران خساره جانی ومالی بدهند.

این درحالیست که روزگذشته سکات موریسن صدراعظم آسترالیا در صحبت تلفنی با رئیس جمهور غنی، ضمن ابراز تأسف به خاطر ارتکاب جرایم جنگی از سوی شماری از سربازان آن کشور در افغانستان، به آقای غی اطمیان داده است که قضیه های مذکور بررسی و تامین عدالت صورت خواهد گرفت.

چندی پیش روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» گزارشی درباره این که نظامیان استرالیایی در افغانستان، غیرنظامیان و افراد زندانی را یا به ضرب گلوله می‌کشتند یا با چاقو گلوی‌ آن‌ها را می‌بریدند، منتشر کرد.

در ادامه گزارش آمده که «عطش‌ خون‌ریزی» نظامیان استرالیایی سبب ‌شد تا نیروهای ویژه این کشور، غیرنظامیان افغان و افراد زندانی را شکنجه و اعدام کنند و سپس روی آن سرپوش بگذارند.

  پربازدید ترین