• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار! کروناویروس تا سه روز بر روی خیار باقی می ماند

مطالعه محققان در مورد انتقال کروناویروس از طریق میوه و سبزیجات تازه نشان می دهد که رشته HCoV-229E کروناویروس به مدت بالغ بر 3 روز بر روی خیار باقی مانده و قدرت بیماری زایی دارد.

 تحقیقات محققان دانشگاه اُتاوا کانادا بر روی بقا کروناویروس بر روی سطوح بیجان نشان می‌دهد که این ویروس‌ها می‌توانند به مدت چندین ساعت تا چند روز قابلیت بیماری زایی داشته باشند.

تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد بقا ویروسی بر روی محصولات تازه که معمولاً خام مصرف شده یا تحت حداقل میزان حرارت قرار می‌گیرند، وجود ندارد.

در این مطالعه، محققان مدت دوام کروناویروس را بر روی محصولات تازه خام مصرف شده نظیر سیب، گوجه فرنگی و خیار بررسی کردند.

محققان متوجه شدند بیماری زایی ویروس بعد از تلقیح به سیب و گوجه فرنگی تا چند ساعت باقی می‌ماند و ویروس با گذشت 24 ساعت دیگر هیچ قدرت بیماری زایی ندارد. درحالیکه این ویروس بر روی خیار تا 72 ساعت قابلیت بیماری زایی دارد.

این مشاهدات احتمال انتقال کروناویروس را از طریق مواد غذایی افزایش می‌دهد.

در حال حاضر مشخص شده است که حدود 30 تا 50 درصد بیماران کرونایی دارای علائم گوارشی نظیر حالت تهوع، اسهال، استفراغ و درد شکمی هستند. در چندین مطالعه، کروناویروس در مدفوع بالغ بر 50 درصد افراد تشخیص داده شده است که نشان دهنده تکثیر کروناویروس در روده‌های انسان است.

مطالعه قبلی نشان داده بود که کروناویروس بالغ بر 7 روز بر روی سطوح پلاستیکی و فلزی باقی می‌ماند. همچنین طبق یک گزارش دیگر این ویروس بر روی سطوحی نظیر شیشه و پی‌وی‌سی در دمای محیط به مدت 5 روز باقی می‌ماند درحالیکه بر روی سطوح مسی به سرعت غیرفعال می‌شود.

هچنین در یک مطالعه دیگر تأیید شده که نابودی کامل کروناویروس بر روی کاهو در دمای 4 درجه سانتیگراد 4 روز بطول می‌انجامد.

این ویروس در دمای محیط تا 2 روز بر روی ماهی سالمون باقی می‌ماند.

  پربازدید ترین