• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی رئیس جمهور غنی از بازگشت مهاجرین و ادغام طالبان پس از برقراری صلح

نگرانی رئیس جمهور غنی از بازگشت مهاجرین و ادغام طالبان پس از برقراری صلح

 رئیس جمهور غنی ابراز نگرانی کرد که پس از برقراری صلح دولت با چالش ادغام طالبان شتابزدگی در روند بازگشت مهاجرین روبرو است.

«اشرف غنی» رئیس جمهور با ارسال پیام ویدئویی به نشست مشورتی کمیساریای عالی سازمان ملل برای مهاجرین گفت: «وقتی صلح در افغانستان تأمین شود، پیش‌بینی ما این است که نه تنها شرایط برای بازگشت میلیون‌ها نفر از مهاجرین به کشور فراهم می‌شود، بلکه ما با وظیفه دشوار ادغام مجدد جنگجویان طالبان نیز روبرو خواهیم شد».

وی افزود: «اگر این کار با دقت، اتخاذ استراتژی‌های خوب و منابع مناسب صورت گیرد، مزیت بالایی برای افغانستان در پی خواهد داشت؛ اما اگر این کار با عجله و شتاب‌زدگی، با اتخاذ استراتیژی‌های بد یا ناکارا و منابع ضعیف انجام شود، خطر این وجود دارد که مهاجرین بازگشت کننده و کسانی که دوباره در جامعه ادغام می‌شوند، بیشتر آسیب پذیر شوند و ممکن است به یک عامل بی‌ثباتی در افغانستان نیز مبدل شوند».

اشرف غنی ادامه داد: ما متعهد هستیم که با همکاران خود برای یک روند صلح فراگیر که شامل بازگشت داوطلبانه مهاجرین و ادغام مجدد جنگجویان سابق که از یک توافق سیاسی پیروی کنند، کار کنیم.

رئیس جمهور غنی با اشاره به ظرفیت مهاجرین افغانستانی برای بازسازی و توسعه کشور گفت که مهاجرین افغانستانی در خارج کشور توانسته‌اند مجموعه‌ای از سرمایه انسانی، مهارت‌ها و ثروت‎ها را ایجاد کنند که با آن‌ها می‌توانند یک نقش عمده را در بازار، بازسازی و توسعه افغانستان ایفا کنند.

وی افزود که ادغام موفقیت‌آمیز مهاجرین نیازمند همکاری گسترده و منسجم جامعه بین‌المللی، دولت‌های ایران و پاکستان، مردم و دولت افغانستان در داخل و خارج کشور است.

گفتنی است که براساس آمار مرکز نظارت بر آوارگان داخلی 2 میلیون و 993 هزار آواره داخلی در افغانستان وجود دارد و سالانه چند صد هزار نفر به شمار این آوارگان افزوده می‌شود اما دولت کاری برای آنها انجام نداده است.

  پربازدید ترین