• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفر عمران خان به کابل؛ حاشیه پررنگ تر از متن

سفر عمران خان به کابل؛ حاشیه پررنگ تر از متن

درحالیکه انتظار می‌‎رفت سفر نخست وزیر پاکستان به کابل با دستاوردهایی برای هر دو کشور همراه باشد اما نحوه رفتار سران دو کشور نشان دهنده ادامه تیرگی روابط کابل-اسلام‌آباد است.
به گزارش تسنیم، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، کشوری که به گفته برخی کارشناسان مسیر صلح افغانستان از آن می‌گذرد، همزمان با بن‌بست مذاکرات طالبان و دولت افغانستان در قطر و نیز اعلام کاهش نیروهای آمریکایی به 2500 نفر در پی یک دعوت رسمی به کابل آمد.

نخست وزیر پاکستان پس از ورود به ارگ ریاست جمهوری افغانستان مورد استقبال رسمی رئیس جمهور این کشور قرار گرفت و بعد از گفت‌وگو در رابطه با مسائل مربوط به گسترش همکاری‌های دو جانبه و نیز روند صلح افغانستان قرار بود دو طرف در یک نشست خبری درباره نتایج دیدارشان به خبرنگاران جزئیاتی ارائه کنند.

اشرف غنی با سردی تمام در این کنفرانس مشترک خبری تاکید کرد که برقراری آتش‌بس جامع و صلح خواست همه مردم افغانستان است اما عمران خان در واکنش به این اظهارات گفت: می‌خواهم اطمینان دهم که پاکستان آنچه در توان دارد در راستای "کاهش خشونت‌ها" انجام خواهد داد.

نخست وزیر پاکستان در این کنفرانس که کمتر از 10 دقیقه به درازا کشید، افزود: تمام هدف سفر ما این است که اعتمادسازی کنیم، روابط را تحکیم ببخشیم و به شما اطمینان دهیم که بیشتر از توقع شما درباره آنچه که به ما نیاز دارید، با شما همکاری خواهیم کرد.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که اشرف غنی و عمران خان در یک نشست خبری «جزئیات دیدارهایشان را با مردم شریک خواهند ساخت» اما سران دو کشور پس از این نشست خبری کوتاه بدون پاسخ به پرسش خبرنگاران، برای ادامه گفت‌وگوها محل را ترک کردند.

سفر عمران خان در شرایط حساس کنونی که انتظار می‌رفت با دستاوردهایی برای دو کشور همراه باشد با توجه به رفتار سران دو کشور که گواه از ادامه تیرگی روابط کابل-اسلام‌آباد است، بنظر می‌رسد دستاورد عمده‌ای نداشته و دیداری تشریفاتی باشد.

نخست وزیر پاکستان پیش از این سفر گفته بود که اسلام‌آباد در افغانستان هیچ فرد یا حزبی را نسبت به دیگری ترجیح نمی‌دهد و تصریح کرد که تنها می‌خواهد دولت آینده در کابل به هند اجازه ندهد از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده کند.

  پربازدید ترین