• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

وحشت در اردوگاه آل سعود پس از شکست تاریخی در پایگاه «ماس»

وحشت در اردوگاه آل سعود پس از شکست تاریخی در پایگاه «ماس»

ریاض با وجود هزینه دهها میلیارد دلاری در جنگ 5 ساله علیه ملت یمن، دستانش در برابر اراده رزمندگان خالی مانده و با آزادی پایگاه ماس و شمارش معکوس برای جنگ سرنوشت ساز در شهر مارب در شوک فرو رفته است.

در هفته های گذشته عناصر ائتلاف سعودی در جریان درگیری های نفس گیر با رزمندگان یمنی در محور شمال غرب استان مارب متحمل شکست های سنگینی شدند و دهها کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را از دست دادند و مجبور به عقب نشینی شدند.

نیروهای یمنی در جریان درگیری ها توانستند پایگاه مهم و راهبردی «ماس» را از سه محور محاصره و وارد این مقر استراتژیک شوند اما عناصر ائتلاف سعودی با پشتیبانی گسترده هوایی و انجام ضد حملات جدید بار دیگر درگیری ها را به حومه این پایگاه کشاندند.

فرماندهان ائتلاف به خوبی می دانستند این پایگاه مهم از لحاظ نظامی آزاد شده محسوب می شود و دیر یا زود به کنترل رزمندگان یمنی در می آید و به همین دلیل روزها قبل تجهزات نظامی را از این پایگاه خارج کرده بودند اما این حملات را ترتیب دادند تا اندکی زمانی را برای کند کردن سرعت پیشروی ها بخرند.

ائتلاف سعودی دریافته بود هیچ امیدی به حفظ آخرین منطقه استراتژیک تحت تصرف در شمال غرب استان مارب نیست اما آگاه بودند اگر این ضد حملات را انجام ندهند قادر به ترمیم خطوط دفاع در اطراف شهر مارب نیستند و رزمندگان یمنی به سرعت به سمت این شهر حرکت می کنند.

با وجود تلاش های نیروهای ائتلاف سعودی برای متوقف کردن پیشروی ها، رزمندگان یمنی عملیات گسترده ای را از محورهای شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق برای پاکسازی و به کنترل درآوردن پایگاه مهم و راهبردی ماس آغاز کردند.

نیروهای یمنی حملات را از حومه پایگاه و مناطق «الصباری، غیران، وادی الجفره، کوه نخلان، کوه منامه، الضلقه، المدید و ...» انجام دادند و در نهایت غروب روز جمعه (اول قوس/آذر) موفق شدند وارد این پایگاه بسیار مهم شوند تا راه برای ورود به شهر مارب (مهم ترین پایگاه ائتلاف سعودی در مرکز یمن) باز شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، مقصد بعدی رزمندگان یمنی در این محور منطقه راهبردی «الدشوش» در شمال استان مارب خواهد بود؛ این منطقه راهبردی بر پایگاه های نظامی «تداوین و صحن الجن» (دروازه های شمالی شهر مارب) اشراف کامل دارد.

به گفته منابع میدانی، مزدوران سعودی با وجود پشتیبانی هوایی، ارسال تجهیزات نظامی جدید و اعزام نیروهای کمکی (عناصر تروریستی القاعده) نتوانستند پایگاه را حفظ کنند و از محور شمالی به سمت مناطق «وادی ماس و ال ناجی» در مرکز بخش رغوان متواری شدند.

در حال حاضر، پایگاه مهم و راهبردی «ماس» از محور شمالی، غربی و جنوبی به طور کامل امن شده و نیروهای یمنی در محور شرقی در تلاش هستند مواضع را تثبیت کنند و نیروهای ائتلاف را از منطقه «وادی ماس» عقب برانند.

پایگاه نظامی ماس آخرین و مهم ترین مقر ائتلاف سعودی در غرب و شمال غرب استان مارب به شمار می آید؛ در صورتی که نیروهای یمنی مواضع را در این پایگاه و مناطق حومه به طور کامل تثبیت کنند، ائتلاف برای همیشه باید با شمال غرب استان مارب خداحافظی کند.

با تثبت مواضع در پایگاه، مناطق اشغالی در شمال غرب بخش مدغل و جنوب و جنوب غرب بخش «رغوان» به صورت دومینوار آزاد خواهند شد؛ این پایگاه شهر صنعاء (پایتخت) را به شهر مارب متصل می کند و اصلی ترین خط دفاع نیروهای ائتلاف در غرب شهر مارب به شمار می آمد.

براساس اطلاعات به دست آمده، رزمندگان یمنی همزمان با آزادسازی پایگاه ماس توانستند بخشی دیگر از جاده راهبردی «صنعاء - مارب» را به همراه مناطق جنوب شرقی بخش «مجزر»، شمال غرب بخش «مدغل» و جنوب غرب بخش «رغوان» از اشغال خارج و به کنترل دربیاورند.

 نیروهای یمنی در روزهای گذشته در جریان عملیات در محور شمال غرب استان مارب موفق شدند حدود 200 کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را پاکسازی کنند و با عقب راندن عناصر ائتلاف سعودی درگیری ها را به مرکز بخش های «مدغل و رغوان» بکشانند.

  پربازدید ترین