• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین و جوانترین وزیر زن در دولت کیست؟

نخستین و جوانترین وزیر زن در دولت کیست؟

«معصومه خاوری» وزیر پیشنهادی مخابرات و تکنولوژی معلوماتی و بعنوان جوانترین وزیر کابینه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری روز دوشنبه از مجلس رای اعتماد گرفت.

معصومه خاوری متولد سال 1364 در ولسوالی «دره صوف بالا» ولایت سمنگان است و با 35 سال و به عنوان وزیر مخابرات مشغول به کار شد.

خاوری آموزش اولیه و پایه را در سال 1381 در جمهوری اسلامی ایران به پایان رساند و در سال 1388 در دانشگاه آنکارا در رشته علوم فناوری پزشکی دانش آموخته شده است.

وی سپس وارد دانشگاه پیام نور واحد کابل شده و در رشته حقوق، کارشناسی ارشد گرفته است و اکنون مشغول تحصیل در رشته مدیریت دولتی است.

خانم خاوری در کارنامه خود  سابقه عضویت در مجلس نمایندگان، والی دایکندی، عضویت در کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و همچنین مشاور ریاست اجرایی دولت وحدت ملی را دارد.

هرچند دو زن دیگر در کابینه غنی برای به عهده گرفتن وزارتخانه های امور زنان و اقتصاد معرفی شده اند ولی تاکنون وی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شده است.

خانم خاوری پس از توافقنامه سیاسی بین عبدالله و اشرف غنی از طرف عبدالله عبدالله به عنوان نامزد وزیر وزارت مخابرات معرفی شده است.

وی هفته گذشته در مجلس نمایندگان حضور یافت و برنامه کاری خود را برای اعضای مجلس اعلام کرد.

او توسعه زیربنای دیجیتال،قانونمندسازی خدمات دیجیتال ،اجرای قوانین سایبری، تنظیم خدمات پستی، تعیین مرکز ملی صدور تصدیق ‏الکترونیکی، رسیدگی به قوانین و سیاست‌های پست الکترونیکی و پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات را از اولویت‌های خود عنوان کرد.

خاوری افزایش سرعت اینترنت ،ارتقا آموزش و توسعه طرحهای دیجیتال را از دیگر برنامه های وزارت مخابرات عنوان کرده بود.

وزیر مخابرات کشور همچنین توسعه زیرساختهای مخابراتی و تکنولوژیکی، افزایش سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در بخش مخابرات، توانمند سازی و مشارکت زنان در بخش مخابرات از اولویت های خود دانست.

زنان در افغانستان پس از سقوط حاکمیت طالبان در سال 2001 بصورت چشم گیر وارد ادارات دولتی، تجارت، دانشگاه، مدارس و دیگر بخش های کشور شده اند و اکنون از 249 کرسی مجلس نمایندگان 69 تن آنها زنان هستند.

زنان افغانستان طی 20 سال گذشته بصورت چشم‌گیر  در عرصه ها و پست های مختلف از جمله والی، وزیر نماینده مجلس، حتی پلیس و ارتش مشغول فعالیت شده اند اما انها همزمان با گفت وگوها صلح با طالبان نگران به قدرت رسیدن این گروه و محدودیت حضورر در جامعه هستند.

  پربازدید ترین