• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ارگ شایعه ها در مورد پیشرفت در مذاکرات صلح را رد می کند

 ارگ شایعه ها در مورد پیشرفت در مذاکرات صلح را رد می کند

ریاست جمهوری گزارش‌ها در مورد پیشرفت در مذاکرات دوحه و سفر برخی از اعضای هیئت گفت‌وگوکننده دولت به کابل را رد می‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور روز گذشته (دوشنبه، 3 قوس) در توییتی گفته است که منابع گزارش‌ها در مورد پیشرفت مذاکرات دوحه و دیدار برخی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت با رئیس‌جمهور غنی، «گمراه کننده» است.

آقای صدیقی افزوده که هرگونه پیشرف در مذارکرات صلح از سوی هیئت گفت‌وگوکننده دولت با رسانه‌ها شریک ساخته می‌شود.

در روزهای اخیر گزارش‌های در رسانه‌ها به نشر رسید که گویا هیئت‌های گفت‌وگوکننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر، روی چهارچوب مذاکرات به توافق رسده‌اند.

بر بنیاد این گزارش‌ها، معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت و سلام رحیمی، مشاور ارشد رئیس‌جهمور در یک سفر اعلام‌نشده به کابل امده‌اند تا حمایت رئیس‌جهموری غنی را حاصل کنند.

همچنان گفته شده‌بود، هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان توافق کرده‌اند که پیمان صلح آمریکا و طالبان، موضع‌گیری‌های سازمان ملل متحد در مورد صلح افغانستان، تعهد هیئت‌های مذاکره‌کننده و اراده مردم افغانستان را اساس گفت‌وگوهای صلح قرار دهند.

به تعقیب این گزارش‌ها، خبرهای نیز منتشر شد که رئیس‌جمهور غنی با اصول پذیرفته شده برای آغاز مذاکرات صلح، مخالفت کرده‌است.

اما حالا سخنگوی ریاست جمهوری با رد این گزارش‌ها، می‌گوید که این منابع گمراه‌کننده است و هرگونه پیشرفت در مذاکرات صلح، از سوی اعضای هیئت گفت‌وگوکننده دولت با رسانه‌ها شریک ساخته می‌شوند.

گزارش‌های نشرشده پیرامون شکست بن‌بست گفت‌وگوهای صلح قطر، واکنش‌های برخی چهره‌های سیاسی کشور را نیز برانگیخت.

عطامحمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی در واکنش به این گزارش‌ها گفته است که از این پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح دوحه استقبال می‌کند.

وی افزوده است که ما انتظار داریم، توافقات تازه در مورد چهارچوب مذاکرات میان دولت و طالبان، راه را برای رسیدن به تفاهم روی موضوعات بنیادین هموار کند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح در دوحه از دو ماه به این طرف به خاطر اختلاف روی چهارچوب اصولی مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به بن‌بست خورده‌است.

نمایندگان طالبان اصرار دارند که توافق‌نامه صلح این گروه با ایالات متحده آمریکا و نیز قرار گرفتن مذهب حنفی به عنوان یگانه مذهب رسمی افغانستان، مبنایی گفت‌وگوهای صلح قرار گیرد. خواسته‌ای که از سوی هیئت گفت‌وگوکننده دولت رد شده‌است.

  پربازدید ترین