• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا و احیای دوباره داعش

آمریکا و احیای دوباره داعش

افزایش تحرکات بقایای عناصر گروه تروریستی داعش در سایه فشارها برای خروج آمریکا از عراق و وجود نشانه هایی از تلاش برای ناامن کردن مرزهای عراق نگرانی‌هایی را درخصوص تلاش آمریکا و هم پیمانان منطقه ای اش برای احیای این گروه تروریستی ایجاد کرده است.

فشارهای محافل داخلی عراق در یک ماهه اخیر برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور در سطح پارلمانی و مردمی افزایش یافته است و آنها بارها بر لزوم اجرای مصوبه خروج نظامیان آمریکایی از سوی دولت عراق تاکید کرده و گفته اند که حاکمیت کامل عراق با خروج آخرین نظامی آمریکایی از کشورشان محقق خواهد شد زیرا آمریکا ضمن حضور نظامی در عراق، از حریم هوایی و حاکمیت این کشور بنا به خواست خود بهره برداری می کند.

محافل امنیتی و پارلمانی عراق تاکید می کنند که اساسا آمریکا در حفظ امنیت و ثبات عراق نقشی نداشته بلکه این نیروهای عراقی بوده اند که این امنیت را تاکنون حفظ و با نا امنی ها مقابله کرده اند.

حتی تعدادی از کارشناسان امنیتی عراقی معتقدند که خود حضور آمریکا در عراق تهدید زا و خطری برای عراق به شمار می رود زیرا همکاری های آمریکایی ها با رژیم صهیونیستی در خاک عراق برکسی پوشیده نیست و آمریکایی ها نه تنها کمکی در مبارزه با داعش نکرده اند بلکه نیروهای عراقی را بمباران و از تحویل سلاح به عراق برای مبارزه با این گروه تروریستی خودداری کرده اند.

این درحالی است که دولت آمریکا همواره تلاش کرده است تا برای ادامه بقای خود در خاک عراق در چارچوب اهداف راهبردی و تامین منافع خود و رژیم صهیونیستی عراق جلوی قوی شدن این کشور را بگیرد تا همواره به بهانه ناتوانی بغداد  در تامین امنیت کامل خود تداوم حضورش نظامی اش در عراق را توجیه کند.

اما افزایش فشارهای محافل داخلی عراق و لزوم تدوین جدول زمانی برای خروج هرچه سریعتر نیروهای آمریکایی از این کشور باعث شده است که آمریکا در نهایت تن به کاهش نیروهایش در عراق بدهد.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته با اعلام کاهش حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان و عراق گفته بود که تا پانزدهم ماه ژانویه (26 دی‌ماه) شمار نیروهای آمریکایی در هر یک از این دو کشور به 2 هزار و 500 نفر خواهد رسید.

ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرده است و ستاد عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرده که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از عراق در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

اما همزمان با فشارهای داخلی از بیش از یک ماه پیش برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، تحرکات و حملات بقایای گروه تروریستی داعش علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق در برخی استانهای این کشور بویژه در استان های صلاح الدین، دیاله، کرکوک و الانبار افزایش یافته و در مقابل نیروهای مسلح عراق نیز عملیات گسترده ای را در طول این مدت برای مبارزه با عناصر باقیمانده داعش انجام داده و شماری از آنها را کشته یا دستگیر کرده و مقرهای این عناصر را منهدم کرده اند.

افزایش تحرکات داعش در عراق همچنین با آزاد کردن گروه دیگری از خانواده های عناصر گروه تروریستی داعش از اردوگاه «الهول» در سوریه همزمان شده و نگرانی ها را درباره تحرکات دوباره تروریست ها در مرزهای غربی و شمالی عراق با سوریه ایجاد کرده است.

اردوگاه الهول که در استان «حسکه» در شمال سوریه واقع شده، آوارگان و بستگان عناصر داعش را در خود جای داده و بزرگترین اردوگاه عناصر داعش محسوب می‌شود که تحت کنترل گروه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» است که مورد حمایت آمریکا است.

در درگیری‌های نیروهای کرد سوری مورد حمایت آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین مناطق تحت کنترل داعش در سال 96 و قبل از آن، هزاران نفر از عناصر داعش از صحنه این درگیری فرار کردند و شماری که دستگیر شدند به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌ها و فرزندان آنها به اردوگاه الهول منتقل شدند هر چند هنوز شماری از آنها بن مایه های عقیدتی داعش را در خود حفظ کرده اند؛ بویژه که هیچ گونه دوره های بازپروری و آگاه سازی فکری برای آنها برگزار نشده است و خشونت در داخل این اردوگاه ادامه دارد.

به همین دلیل است که برخی کارشناسان امنیتی از پتانسیل موجود در این اردوگاه برای گسترش دوباره تروریسم صحبت می کنند.

به نظر می رسد که آزادسازی این گروه جدید خانواده های داعش عاملی شد تا نخست وزیر عراق اخیرا دستور اعزام شماری از نیروها به مرز سوریه را برای جلوگیری از رخنه احتمالی آنها به عراق  بدهد.

برخی کارشناسان امنیتی عراقی نیز تصمیم برای تحویل پرونده امنیت شهرها در روزهای گذشته به وزارت کشور و تمرکز نیروهای ارتش و سایر نیروهای امنیتی به بیرون از شهرها را نیز در راستای مبارزه بهتر با بقایای عناصر گروه تروریستی داعش ارزیابی می کنند.

این شرایط درحالی رقم خورده که اخیرا عربستان برای حضور در عراق در پوشش سرمایه گذاری ابزار تمایل کرده است و در همین راستا، گذرگاه «عرعر» در مرز عراق و عربستان نیز برای تبادل کالا و مسافر بعد از 30 سال گشوده شده است که با اتوبان به مرز سوریه متصل می شود. همین امر باعث شده تا اعتراض ها در محافل سیاسی و امنیتی عراق درخصوص سرمایه گذاری عربستان بالا بگیرد و آنها این حضور را باعث برهم خوردن امنیت کشورشان بدانند؛ بویژه که سابقه بدی از برخورد عربستان با عراق در طول سالهای گذشته دارند و حضور هزاران تروریست و بمبگذار سعودی در کشورشان و عملیاتگسترده آنها علیه خود را از یاد نبرده اند.

برخی کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند که دستکم 15 هزار تروریست سعودی در گذشته انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و 5 هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کرده اند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی این تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست.

این مجموعه تحولات در یک ماهه اخیر در سایه فشار بر آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از عراق، برخی کارشناسان امنیتی عراق را درخصوص تلاش آمریکا و هم پیمانان منطقه ای اش برای احیای دوباره داعش و ایجاد ناامنی در عراق برای توجیه بقای حضور نظامی آمریکا در عراق نگران کرده است؛ بویژه که اسناد نظامی آمریکا که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده، نشان می دهد که سرکرده جدید گروه تروریستی داعش در گذشته همانند سرکرده پیشین این گروه در زندان تحت مدیریت آمریکا در عراق به نام «بوکا» بوده و با دستگاههای اطلاعاتی آمریکا همکاری داشته است.

در کنار اینها نباید از نظر دور داشت که برخی مقامات آمریکایی از جمله «هیلاری کلینتون» و نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سال 2016 میلادی به صراحت اعلام کرده بودند که داعش ساخته دستگاه اطلاعاتی آمریکا است.

  پربازدید ترین