• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا سعودی فقط حملات به تاسیسات نفتی اش را تایید می کند؟

 چرا سعودی فقط حملات به تاسیسات نفتی اش را تایید می کند؟

پس از حمله موشکی انصارالله یمن به تاسیات نفتی آرامکو درجده سعودی ضمن تایید آن مدعی شد این حملات خسارات جانی و مادی نداشته است.

- چنانچه در اخبار رسانه ای شده در عربستان طی سال های اخیر تدقیق شود یک سیاست خبری تکراری به طور مداوم در دستور کار قرار داشته که عبارت است از سانسور، تخفیف و بعضا تکذیب. در این میان رسانه ها و مقامات سعودی اصراری عجیب بر تایید حملات انصارالله به تاسیسات نفتی خود دارند. به نظر می رسد با توجه به حساسیت جامعه جهانی بر مساله انرژی این رسانه ها و مقامات منتهای کوشش خود را بر این مساله متمرکز کرده اند تا ضمن ضعیف نشان دادن و ناکام معرفی کردن اقدامات تهاجمی فرامرزی انصارالله در قلب مملکت سعودی تنها حملات به تاسیسات نفتی را منعکس کنند بلکه در تشکیل اجماعی جهانی در برابر انصارالله توفیق پیدا کنند. اینکه ترکی المالکی سخنگوی به اصطلاح ائتلاف علیه یمن حملات دیروز به ارامکو در جده را در راستای حملات پیشین انصارالله به پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" معرفی کرده است دقیقا به همین خاطر است.

- رسانه های سعودی نه از آزادی "الدریهمی" در نزدیکی الحدیده در ماه گذشته و پس از چند سال محاصره سخنی به میان آوردند و نه فتح پادگان ماس که کلید فتح مارب است را در روزهای اخیر مورد اشاره قرار دادند و البته طی سال های گذشته حملات انصارالله به تاسیسات زیر بنایی و همچنین کاخ های سلطنتیشان را دفع شده معرفی می کردند اما این رسانه ها همواره فریادشان از حمله به تاسیسات جده گوش فلک را کر کرده است. این یعنی آنکه رسانه های سعودی بیش از هرکس نسبت به عدم توانایی مقامات کشورشان در پیروزی در جنگ یمن ناامید شده اند. در چنین شرایطی تاکیدات و تصریحات یکپارچه مقامات و رسانه های سعودی و وابستگان منطقه ای آنها بر تعجیل امریکا در قرار دادن انصار الله در لیست تروریسم امریکایی باهدف تحقق ایده "اجماع سازی جهانی" علیه انصارالله به منظور جبران ناکامی های میدانی از یکسو و تضمین خروج ابرومند بن سلمان از جنگ تحمیلی 6 ساله علیه مردم یمن از دیگر سواست.

- اینکه تنها یک روز پس از حمله به ارامکو امروز سعودی اعلام کرده است که 5 مین ضد دریایی تولید ایران که توسط انصارالله کارگزاری شده بوده است را کشف و خنثی کرده است و همچنین تاکید کرده است که این مین ها تهدیداتی اساسی متوجه امنیت دریانوردی بین المللی کرده بودند نیز شاهدی دیگر بر تلاش سعودی برای اجماع سازی بین المللی علیه انصارالله است.

- عملیات روز گذشته انصارالله در جده نشان داد هنوز لیست 300گانه بانک اهداف یمنی ها کامل نشده است و این یعنی انکه نبرد یمن تا اخراج کامل اشغالگران از این کشور ادامه خواهد داشت و سناریوهایی چون پیشنهاد ایجاد "منطقه جداکننده"میان سعودی و یمن به هیچ وجه در پایان دادن به این نبرد مورد استقبال انصارالله قرار نخواهد گرفت ایرانی ها یک ضرب المثل دارند که می گوید "یا زنگی زنگ یا رومی روم".

  پربازدید ترین