• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پایان نشست ژنوا؛ بیش از 12 میلیارد دالر به شرط اجرای تعهدات

 پایان نشست ژنوا؛ بیش از 12 میلیارد دالر به شرط اجرای تعهدات

نشست بین‌المللی ژنوا که برای دو روز در سویس برگزار شده بود، ناوقت شب گذشته با وعدۀ کمک 12 میلیارد دالر تا چهار سال آینده به افغانستان خاتمه یافت.

این کمک‌ها به رعایت حقوق بشر و پیشرفت در گفت‌وگوها با طالبان مشروط است.

آمریکا در این نشست وعدۀ 600 میلیون دالر کمک به افغانستان را داده و پرداخت نیمی از آن را وابسته به پیشرفت مذاکرات با طالبان دانسته است. آلمان 510.88 میلیون دالر، اتحادیهٔ اروپا 1.2 میلیارد یورو، کانادا 270 میلیون دالر و ایتالیا 35 میلیون یورو به افغانستان می‌پردازند.

در این نشست برخی کشورهای دیگر مانند بریتانیا تعهدات خود را فقط برای یک سال اعلام کردند. بریتانیا اعلام کرد 227 میلیون دالر کمک غیرنظامی و غذایی سالانه به افغانستان خواهد داد و فرانسه نیز متعهد به پرداخت 104.20 میلیون دالر شد.
شماری از کشورهای که در این کنفرانس شرکت کرده‌اند برای چهار سال آینده با افغانستان کمک‌های زیر را اعلان کردند.
1. اتحادیه اروپا یک میلیارد و 200 میلیون دالر
2. بریتانیا سالانه 155 میلیون پوند
3. جاپان 720 میلیون دالر
4. کانادا برای سه سال آینده 270 میلیون دالر
4. هالند 220 میلیون دالر
5. دنمارک برای سه سال آینده 64 میلیون دالر
6. ناروی 70 میلیون دالر
7. استرالیا 147 میلیون دالر
8. سویدن به کمک 932 میلیون دالری خود از سال  2015 تا 2024 متعهد می‌ماند
9. هند بند شاه توت را در کابل می‌سازد
10. ایتالیا برای سال 2021، 35 میلیون یورو
محمدجواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران در پیام ویدئویی خود خواستار آن شد که جهان، پیش از دیگر ملاحظات دربارهٔ افغانستان، مردم این کشور را در اولویت قرار دهد. او گفت: «اگر بنا باشد این مردم فقط برای بقا تقلا کنند، صلحی پایدار نخواهد بود.» وزیر خارجهٔ ایران خروج مسئولانهٔ نیروهای خارجی از این کشور را گام مؤثری در راستای رسیدن به صلح برشمرد.

وزیر خارجهٔ پاکستان،‌ اعلام کرد که این کشور به تعهداتی که در قبال امنیت افغانستان دارد ادامه خواهد داد. او به کمک‌‌هزینه‌های تحصیلی کشورش برای دانش‌آموزان و کارمندان افغانستان اشاره کرد و گفت، پاکستان در زمینۀ رسیدن افغانستان به صلح نیز همکاری خواهد داشت.

وزیر امور خارجهٔ هند نیز وعده داد که کشورش تمامی هزینه‌های ساخت «سد شاه‌توت» را در نزدیکی کابل پرداخت خواهد کرد.

آنتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود از میزان خشونت‌های اخیر و به‌ویژه جان‌باختن دانشجویان در این کشور ابزار تأسف و نگرانی کرد.

او به نقش زنان و رشد آنان در جامعهٔ افغانستان اشاره کرده و گفته است: «زنان افغانستان بهای گزافی در ستیزه‌های اخیر پرداخته‌‌اند، و هدف خشونت‌ شدید قرار گرفته‌اند، اما در عین حال شمار بسیاری از دختران توانسته‌اند تحصیل کنند و برخی از زنان افغان در سِمَت‌های مهم دولتی مشغول به کار شده‌اند. این‌ها ارزش‌هایی‌ست که باید حفظ و تقویت شود.»

هدف نشست ژنوا که هر چهار سال یک بار برپا می‌شود، جمع‌آوری کمک‌های بدون بازپرداخت جامعۀ جهانی برای رسیدن به صلح در افغانستان و توسعۀ این کشور است. در دور پیشین این نشست در سال 2016، مبلغ کمک اختصاص‌یافته برای افغانستان 15.2 میلیارد دالر بود.

  پربازدید ترین