• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل از افزایش خشونت ها علیه دختران و زنان افغان در زمان همه گیری کرونا ابراز نگرانی کرد

سازمان ملل از افزایش خشونت ها علیه دختران و زنان افغان در زمان همه گیری کرونا ابراز نگرانی کرد

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما با نشر اعلامیه‌ای خواهان همبسته‌گی و تعهد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران در جریان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا شد.

یوناما از همه خواسته است که تلاش‌های‌شان را برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و دختران افزایش دهند.

این اعلامیه روز چهارشنبه، پنجم قوس برابر با بیست‌وپنجم نوامبر، روز جهانی محو خشونت علیه زنان نشر شده است.

الیتا میلیر، رییس دفتر ملل متحد برای زنان در افغانستان گفته است: «تعامل روزانه ما با زنان افغان در سراسر کشور از آغاز شیوع همه‌گیری، افزایش نگران‌کننده‌ای را در سطح خشونت علیه زنان و دختران برجسته می‌سازد. آمار ما در مورد تأثیرات از نگاه تمایز جنسیتی کووید-19 نیز با این موضوع مطابقت داشته است».

او هم‌چنان گفته است که برای میلیون‌ها تن در سراسر جهان، خانه به مکان امن برای حفاظت از خودشان در مقابل ویروس کرونا تبدیل شده است، اما برای شمار زیادی از زنان و دختران، مکانی برای سوء استفاده از آن‌ها بوده است.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گفته است که خشونت علیه زنان و دختران عواقب منفی نه تنها بر نجات‌یافته‌گان خشونت، بل‌که برای خانواده‌ها، مردم و جامعه دارد. او این موضوع را مانعی بر سر راه ریشه‌کن کردن فقر، توسعه پایدار و تلاش‌ها برای صلح خوانده است.

رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است: «خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان، دست‌رسی آن‌ها به حقوق بشری و آزادی‌های بنیادین‌شان را در حساس‌ترین زمان تاریخ معاصر این کشور، به خطر می‌اندازد».

یوناما تأکید کرده است که در زمان بی‌سابقه برای افغانستان، همبسته‌گی با زنان افغان و تعهد به ترویج و حفظ حقوق بشری آن‌ها باید به گونه بی‌سابقه باشد.

سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که با دولت، جامعه مدنی، نهادهای غیردولتی، همکاران توسعه‌ای یوناما برای پاسخ‌دهی به انواع خشونت علیه زنان و دختران کار می‌کند.

هم‌زمان با این، کمپین 16 روزه جهانی علیه خشونت مبتنی بر جنسیت آغاز شده است. این کمپین تا دهم ماه آینده میلادی ادامه می‌یابد. شعار امسال روز جهانی محو خشونت علیه زنان «جهان را نارنجی کنید: تمویل، پاسخ، جلوگیری، جمع کردن!» انتخاب شده است.

این شعار بر تسریع پاسخ‌گویی پالیسی‌های مشخص در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت در زمینه کوید-19 و ترویج برنامه‌های تحمل صفر در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت در تمام عرصه های جامعه، تمرکز دارد.

یوناما گفته است که همه‌گیری کووید-19 عوامل اصلی خطر برای خشونت علیه زنان و دختران چون کمبود غذا، بیکاری، ناامنی اقتصادی و بسته‌شدن مکاتب را شدت بخشیده است.

طبق معلومات یوناما، افزایش خشونت‌ها علیه زنان و دختران در سطح جهان افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است و افغانستان از این امر مستثنا نیست.

  پربازدید ترین