• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صدیقی: بهانه جویی طالبان، سبب شده که روند صلح پیشرفتی نداشته باشد

 صدیقی: بهانه جویی طالبان، سبب شده که روند صلح پیشرفتی نداشته باشد

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید که به دلیل بهانه‌ جویی گروه طالبان، گفت‌وگوهای صلح در دوحه، پیشرفتی نداشته است.

آقای صدیقی که روز چهارشنبه (5 قوس)، در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که خواست‌های طالبان در تقابل با قانون اساسی افغانستان است و این گروه، به جای توافق صلح، به دنبال بهانه‌جویی است.

او، تاکید کرد که پس از امضای توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان در ماه فبرورری، این گروه، نه‌تنها خشونت‌ها را کاهش نداده؛ بلکه افزایش داده است.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری، هم‌چنان در این نشست، گزارش‌ها در مورد مخالفت رییس‌جمهور غنی با اصول پذیرفته‌شده در دوحه را رد کرد و تاکید کرد که یگانه‌ اولویت برای حکومت افغانستان، قطع جنگ در این کشور است.

این درحالی است که چند روز پیش، برخی رسانه‌ها، به نقل از منابعی گزارش داده بودند که رییس‌جمهور با اصول‌ پذیرفته‌شده برای آغاز گفت‌وگوها در قطر مخالفت کرده است.

این منابع گفته بودند که هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت و طالبان توافق کرده اند که موافقت‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، موضع‌گیری‌های سازمان ملل در مورد صلح و اراده‌ی شهروندان افغانستان را اساس گفت‌وگوها قرار بدهند.

در همین حال، آقای صدیقی در بخشی دیگر صحبت‌های خود گفت که 66 کشور و 32 سازمان بین‌المللی حاضر در نشست ژنو، تعهدات خود را برای چهار سال آینده از افغانستان اعلام کردند.

به گفته‌ی او، جامعه‌ی جهانی، تعهد کرده است که برای چهار سال آینده، 13٫3 میلیارد دالر در بخش‌های صلح، رفا و خودبسندگی به دولت افغانستان کمک می‌کند.

صدیقی، گفت که شرکت‌کنندگان نشست ژنو، بر حمایت از نظام جمهوری، دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان، زنان و کودکان و بیجاشدگان داخلی افغانستان تاکید کرده اند.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری، افزود که تمام کشورها و سازمان‌های بین‌المللی‌ای که در این نشست شرکت کرده بودند، خشونت‌ها و حملات طالبان را محکوم کردند و از رهبری روند صلح به مالکیت دولت افغانستان حمایت کردند.

او گفت: «دولت افغانستان، از تعهدات خویش، در زمینه‌ی شفافیت و حساب‌دهی از تطبیق برنامه‌های خویش در روشنایی سند چارچوب صلح و انکشاف به مردم افغانستان و شرکای بین‌المللی، پاسخ‌گو بوده و به تطبیق و تحقق تعهدات دوجانبه، تاکید می‌کند.»

این درحالی است که نشست ژنو، روز گذشته (سه‌شنبه، 4 قوس)، پایان یافت. شرکت‌کنندگان این نشست، ضمن اعلام حمایت مالی و غیرمالی شان به افغانستان، شرایطی نیز داشتند. مبارزه با فساد، کاهش خشونت‌ها، پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح، حفظ دست‌آوردهای دو دهه‌ی گذشته، تلاش افغانستان بران حفظ ارزش‌های اساسی زنان و شهروندان این کشور، از خواست‌های اساسی شرکت‌کنندگان در نشست ژنو بود.

  پربازدید ترین