• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمپاین ایجاد مرکز تذکره الکترونیکی در اصفهان/ شهابی: در صورت موافقت مقام های مربوط، اقدام می کنیم!

کمپاین ایجاد مرکز تذکره الکترونیکی در اصفهان/ شهابی: در صورت موافقت مقام های مربوط، اقدام می کنیم!

جمعی از مهاجرین افغانستانی مقیم ولایت اصفهان ایران با راه اندازی کمپاینی خطاب به ریاست جمهوری کشور، خواستار ایجاد یک مرکز توزیع تذکره الکترونیکی در این ولایت شده‌اند. سخنگوی اداره ملی احصائیه در واکنش به این کمپاین به خبرنگار آوا گفت که بعد از فعال‌سازی مراکز باقی مانده تذکره الکترونیکی در ایران، در صورت موافقت مقام‌های مربوط در ایران، یک مرکز جدید را نیز در اصفهان هماهنگ می‌کنند. سفیر افغانستان در تهران نیز در گفتگو با آوا از پی گیری های خود در این زمینه خبر می دهد.

در متن این کمپاین و درخواست آمده است: "همان‌گونه که استحضار دارید با توجه و عنایت خاص دولت جمهوری اسلامی افغانستان جهت حل مشکلات هویتی مهاجرین ساکن ایران، روند توزیع تذکره الکترونیکی در ایران شروع شده و شش مرکز جهت بایومتریک و توزیع تذکره الکترونیک در شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و کرمان معرفی گردیده، ولی متأسفانه برای استان اصفهان که حدود 300 هزار مهاجر در آن سکونت دارند و سومین استان پرجمعیت مهاجرین بعد از تهران و خراسان رضوی در ایران است، مرکزی جهت بایومتریک و توزیع تذکره الکترونیکی در نظر گرفته نشده است".

به نوشته این مهاجرین، این موضوع مشکلاتی را برای مهاجرین اصفهان به وجود آورده که یکی خطر ابتلای مهاجرین به ویروس خطرناک کرونا، به علت مسافرت همه اعضای خانواده (و تصدیق‌کنندگان) و طی مسیر بیش از 450 کیلومتر به تهران یک بار برای بایومتریک و یک بار هم برای اخذ و فعال‌سازی تذکره الکترونیکی است.

دومین مشکل، خطر دستگیری و رد مرز شدن شماری از مهاجرین توسط نیروی انتظامی ایران است، زیرا تعداد زیادی از مهاجرین فقط سرشماری شده‌ و یا فاقد هرگونه مدرک معتبر اقامتی می‌باشند که احتمال دستگیری به دلیل مسافرت بین استانی و رد مرز شدن آنان زیاد است، و از طرفی براساس اعلام دولت ایران مهاجرین سرشماری‌شده باید تثبیت هویت شوند تا مراحل بعدی اقامت قانونی آن‌ها اجرا گردد.

مهاجرین مقیم اصفهان دلیل سوم را افزایش هزینه‌های اخذ تذکره الکترونیکی خوانده و نوشته‌اند: "به علت مسافرت بین استانی مهاجرین ساکن استان اصفهان، هزینه‌های کرایه موتر بین شهری و داخل شهری، اخذ برگ تردد، هزینه خوراک، بیکاری چند روزه و هزینه هتل برای تمام اعضای خانواده و تصدیق‌کنندگان علاوه بر هزینه صدور تذکره الکترونیکی (10 دالر برای هر نفر) را باید پرداخت کنند که باعث افزایش هزینه‌های اخذ تذکره شده است".

بر این اساس، این مهاجرین با توجه به وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا، تورم و سقوط ارزش پول ملی ایران، بیکاری، بیماری و همچنین درآمد اندک آن‌ها، به گفته رییس جمهور 2 دالر در روز، از محمد اشرف غنی درخواست کرده که جهت ایجاد یک مرکز بایومتریک و توزیع تذکره الکترونیکی در اصفهان، دستور بدهد.

در همین حال، شماری از مهاجرین ساکن اصفهان نیز در کامنت‌هایی در زیر این کارزار، خواستار توجه به مشکلات آن‌ها شده‌اند.

طاهری نوشته است: "لطفا بخاطر خدا هم که شده صدای مهاجرین مقیم اصفهان رو بشنوید و یک هیئت بابت اخذ تذکره الکترونیکی، برای رفع مشکلات ترانزیتی، مالی و سلامتی هموطنان مان به اصفهان مقرر کنید".

علی اکبری تأکید کرده است: "با وجود وضعیت بحرانی از سویی هم تنگدستی مهاجرین، ایجاد یک شعبه تذکره در اصفهان بسیار نیاز جدی مهاجرین است".

محمد رحیم زاهدی نیز نوشته است: "از ریاست جمهور محترم جناب اقای دکتر اشرف غنی درخواست دارم که هزینه تذکره را کاهش دهند، این مبلغ درتوان مهاجرین درایران نیست".

به این بهانه، برخی دیگر از کاربران مهاجر افغانستانی در صفحات مجازی، خواستار ایجاد دفاتر تذکره الکترونیکی در شهرهای یزد و شیراز ایران شده‌اند.

سید فرید معصومی، فعال مهاجرین در ولایت اصفهان ایران که این کارزار را به راه انداخته، به خبرنگار آوا گفت: طرح توزیع تذکره الکترونیکی در ایران، طرح خوبی است که با همت دولت افغانستان و همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران برای مهاجرین به راه انداخته شده، ولی با یک سری مشکلاتی به خصوص برای مهاجرینی که در دیگر ولایات ایران زندگی می‌کنند، همراه است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون از 6 مرکز معرفی شده؛ دو مرکز در تهران، دو مرکز در مشهد، یک مرکز در زاهدان و مرکز دیگر در کرمان، فقط 2 مرکز فعال است گفت: حدود 300 هزار مهاجر افغانستانی در ولایت اصفهان زندگی می‌کنند و این‌که این تعداد بخواهند در این وضعیت کرونا و با هزینه‌های بسیار زیاد، به خصوص با وضعیت اقتصادی نامناسب مهاجرین، برای بایومتریک شدن به تهران بروند، منطقی نیست.

ین فعال امور مهاجرین در اصفهان تصریح کرد، به جای ایجاد این همه مشکلات، منطقی این است که 20 تا 30 نفر از کارمند اداره ملی احصائیه به اصفهان بیایند و یک مرکز جدید تذکره الکترونیکی دایر کنند و این به نفع مهاجرین است.

وی با اشاره به تجربه موفق ایجاد مرکز تمدید اعتبار پاسپورت‌های خانواری توسط سفارت افغانستان در اصفهان در سال‌های گذشته و همکاری مهاجرین با تیم سفارت، خاطرنشان کرد که در صورت ایجاد مرکز تذکره الکترونیکی در اصفهان نیز مهاجرین با کارمندان این مرکز همکاری خواهند کرد.

در صورت توافق مقام‌های مربوط، اصفهان نیز مرکز تذکره ایجاد می‌کنیم
در همین حال، خانم رویینا شهابی، سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات در واکنش به ارائه این کمپاین توسط مهاجرین افغانستانی مقیم ولایت اصفهان ایران، به خبرنگار آوا گفت: بعد از فعال شدن تمام 6 مرکز تذکره الکترونیکی در ایران، با مقام‌های اداره کل اموراتباع ایران در قسمت ایجاد یک مرکز جدید در اصفهان مشورت خواهد شد و در صورتی که مقامات مربوط موافقت کنند، یک تیم برای ایجاد مرکز تذکره الکترونیکی در اصفهان نیز هماهنگ خواهد شد.

 وی در مورد زمان فعال شدن 4 مرکز باقی مانده تذکره الکترونیکی در ایران نیز گفت: "هفته آینده با آمدن همکاران جدید ما به ایران، مراکز باقی مانده افتتاح می‌شود".

عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران نیز در گفتگو با خبرنگار آوا، از پی گیری های این سفارت برای حل مشکلات مهاجرین اصفهان و ایجاد مرکز تذکره الکترونیکی در این ولایت خبر داد.

این در حالی است که به دلیل شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا در جمهوری اسلامی ایران، فعالیت دو مرکز فعال تذکره الکترونیکی در این کشور، کاهش یافته و روزانه به جای پذیرش 400 متقاضی، 120 نفر برای انجام بایومتریک پذیرش می‌شوند.

  پربازدید ترین