• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تقاضای پناهندگی یک خلبان افغانستانی در امریکا رد شد

 تقاضای پناهندگی یک خلبان افغانستانی در امریکا رد شد

در خواست پناهدگی یک خلبان نیروهای هوایی افغانستان که جان امریکایی‌ها را نجات داده بود، در امریکا رد شده است.

پایگاه خبری استارز اند استریپس در گزارشی اعلام کرده که درخواست پناهندگی محمدنعیم اسدی خلبان ارتش افغانستان به همراه همسر و دختر چهارساله‌اش در ابتدا از سوی دولت امریکا پذیرفته شده بود، ولی در ماه گذشته این درخواست از سوی ارتش امریکا رد شد.

این پایگاه خبری به نقل از مسئولان نظامی گفته است که آقای اسدی در نجات جان چندین خلبان آمریکایی نقش اساسی داشته است.

پنتاگون ابتدا درخواست اسدی را پذیرفته بود. بر اساس گزارش‌ها، این خلبان بیشتر از بقیه افراد نیروی هوایی افغانستان، جنگویان طالبان را به هلاکت رسانده است و در تابستان امسال در حفاظت از خلبان امریکایی سقوط کرده در شمال افغانستان، نقش داشته است.

راب لودویک، نظامی ارشد ارتش و یک سخنگوی پنتاگون، در بیانیه‌ای به این نشریه اعلام کرد: «مقامات مربوطه تصمیم گرفته‌اند که وزارت دفاع نمی‌تواند از این درخواست حمایت کند.»

اسدی به همراه همسر و دختر چهار ساله‌ خود، پس از دریافت پیام‌های تهدید به مرگ خانواده، از اداره امنیت کشور ویزای «عفو ویژه منافع عمومی» درخواست کرد که به طور موقت به آنها اجازه می‌دهد در آمریکا بمانند؛ به این امید که برای پناهندگی درخواست کنند.

بر اساس این گزارش، پس از آن که مقامات ارشد پنتاگون دریافتند که بدون اجازه آنها با درخواست او موافقت شده است، ویزای او را باطل کردند.

این خلبان بالگرد افغان تنها کسی نیست که با تغییر ناگهانی وضعیت مهاجرت مواجه شده است. تعداد زیادی از مترجمانی که در جنگ به نیروهای امریکایی کمک می‌کردند، پس از دستور سال 2017 رئیس‌جمهوری مبنی بر منع سفرهای ورودی از اکثر کشورهای اسلامی، سال‌ها است که در وضعیت نامشخص قانونی به سر می‌برند.

این در حالیست که در سال 2016 میلادی، نیلوفر رحمانی، یک خلبان دیگر نظامی افغان پس از تهدید به مرگ از سوی طالبان، از مریکا پناهند‌گی دریافت کرد.

  پربازدید ترین