• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: «امارت اسلامی» یک دولت است

 طالبان: «امارت اسلامی» یک دولت است

طالبان با انتشار مطلبی گفت که «امارت اسلامی» یک دولت با تمام مؤلفه‌های آن است که بر بیشترین بخش از خاک افغانستان حاکمیت و تسلط دارد.

طالبان با انتشار مطلبی در وبسایت رسمی این گروه نوشت: اینک امارت اسلامی افغانستان، نه یک جنبش، بلکه یک دولت و یک حاکمیت است که بر بیش‌ترین بخش افغانستان حاکمیت و تسلط دارد.

مطلب می‌افزاید: دادگستری امارت اسلامی یکی از پرقدرت‌ترین ادارات موجود در سطح تشکیلات امارت اسلامی، و حتی افغانستان و منطقه است. در این تشکیلات، قاضی‌القضاتی وجود دارد که نه‌تنها از نظر تشکیلات اداری، بلکه از نظر تأکیدات شرعی، دارای قدرتی تمام‌وکمال است که حتی به راحتی می‌تواند حاکم و امیر شرعی را در صورت بروز مشکل، به چالش بکشد.

در ادامه این نوشتار آمده است: امارت اسلامی افغانستان، در مناطقی که تحت کنترل دارد، تمام اداراتی را که برای تشکیل یک حکومت به آن‎ها نیاز است را فعال نموده و حتی مناطقی که طالبان در آن‌ها حضور فیزیکی ندارد نیز مسئول تعیین کرده است و مردم برای حل مشکلات‌شان به مسئولان امارت اسلامی مراجعه می‌کنند.

طالبان اضافه کرد که این گروه در تمام ادارت از بخش نظامی تا بخش اقتصادی و حتی در زمینه خدمات بهداشتی فعال است و اخیراً نیز کار ساخت ایجاد 100 کیلومتر جاده را از منطقه نیمه‌دان ولسوالی الجهاد تا سنگ‌توده ولسوالی سوزمه‌قلعه کلید زده است.

پیش از این «موسسه توسعه خارج کشور» آمریکا گزارشی تحت عنوان «زندگی تحت دولت سایه طالبان» منتشر کرد که ساختار «نظام پیچیده دولت موازی طالبان» را تشریح می‌کرد که شامل کمیسیون‌های جداگانه این گروه برای مسایلی چون بهداشت، امور قضایی و مالی می‌شد.

براساس این گزارش، طالبان با ارائه خدمات و فعالیت‌های دولت مانند، رویکرد خود را تا حد زیادی از اعمال و اجبار مستقیم به «نفوذ نامحسوس» تغییر داده است، اغلب بخشی از «بافت اجتماع» محسوب می‌شود و اکنون خود را نه تنها برای مشارکت در زندگی سیاسی مردم بلکه برای اداره کشور آماده می‌کند.

براساس یافته‌های این گزارش، نمایندگان طالبان در بسیاری از مناطق بطور روزمره با مقامات محلی دولت، نهادهای کمک کننده و دیگر گروه‌ها تعامل دارند تا درباره شرایط ارائه خدمات درمانی، آموزش و پرورش و دیگر خدمات با آن‌ها گفت‌وگو کنند. ماموران اداری طالبان مالیات و قبوض برق جمع‌آوری می‌کنند و قضات آن‌ها به مسایل جنایی مردم افغانستان رسیدگی می‌کنند.

  پربازدید ترین