• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پومپئو: توافق نمایندگان دولت و طالبان، نشان می دهد که آماده مقابله با مسایل دشوار هستند

 پومپئو: توافق نمایندگان دولت و طالبان، نشان می دهد که آماده مقابله با مسایل دشوار هستند

وزیر امور خارجه امریکا، ضمن استقبال از توافق اعضای هیات مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر، گفته است که این تصمیم نشان می دهد که طرفین توانایی غلبه بر اختلافات را دارند و آماده مقابله با مسایل دشوار هستند.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به توافق هیات مذاکره کننده دولت و طالبان، گفته است که این اقدام، امید را برای دست‌یابی به توافق سیاسی ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه امریکا ضمن استقبال از این توافق گفته است که «این توافق برای صلح افغانستان یک نقطه عطف بزرگ است. این توافق قوانین و کارشیوه را که دو طرف از زمان آغاز مذاکرات درباره آن مذاکره کردند، تدوین کرده است.»

 وی گفت «این تیم ها، تصمیم های مهمی گرفتند که مذاکرات آنها را در مورد نقشه راه سیاسی و آتش بس فراگیر هدایت می کند.»

به گفته وزیر خارجه امریکا «این دستاورد نشان می دهد که جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، قادر به غلبه بر اختلافات و آماده مقابله با مسایل دشوار هستند.»

این در حالیست که حکومت افغانستان و طالبان روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کردند که طرزالعمل مذاکرات صلح نهایی شده است و بحث روی آجندا را شروع می‌کنند.

 این نخستین توافق ابتدایی میان هیات‌های دوجانب بعد از شروع مذاکرات است. نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره‌کننده حکومت افغانستان گفته: «طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی به شمول مقدمه نهایی شده است و بر آجندا بحث آغاز می‌گردد.»

دیبورا لاینز، نماینده خاص دبیرکل ملل متحد برای افغانستان از این «تحول مثبت» در مذاکرات استقبال کرد و در توییترش نوشت که این پیشرفت باید زمینه‌ای برای رسیدن به صلح باشد که خواست همه افغان‌هاست.

  پربازدید ترین