• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اولین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی فردا در ارگ گشایش می یابد

اولین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی فردا در ارگ گشایش می یابد

قرار است اولین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی فردا شنبه، پانزدهم قوس در ارگ ریاست جمهوری گشایش یابد.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی در توییتی این خبر را تأیید کرده است.

سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی گفته است که اولین نشست افتتاحیه کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در ارگ برگزار می‌شود.

در پیوند به برگزاری نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی، عبدالله عبدالله روز گذشته یک رشته‌های دیدارهایی را با شماری از سیاسیون و نیز منتقدان حکومت کنونی انجام داده است.

عبدالله عبدالله با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، محمدکریم خلیلی، رییس پیشین شورای عالی صلح، عبدالرب رسول سیاف از رهبران سیاسی و محمدیونس قانونی، معاون پیشین رییس جمهور دیدار کرد. این چهره‌ها از میانجی‌گران توافق‌نامه 28 ثور امسال است که منجر به تشکیل شورای عالی مصالحه ملی و پایان تنش‌های انتخاباتی شد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی، هم‌چنان با صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت و گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی دیدار کرده است. این دو چهره از منتقدان حکومت کنونی است.

محور این دیدارها نیز بر اساس آن‌چه اعلام شده است، گفت‌وگوهای صلح دوحه و نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی بوده است.

تشکیل و فعال شدن سریع شورای عالی مصالحه ملی از خواست‌های جدی جامعه جهانی در روزهای اخیر و پس از برگزاری نشست ژنو بوده است.

نماینده‌گی سیاسی اتحادیه اروپا، سفارت بریتانیا و سفارت امریکا در کابل به صورت مکرر از دولت خواسته‌ بودند، این شورا را که مسوولیت مدیریت و راهنمایی گفت‌وگوهای صلح را دارد، فعال کند.

چند نشست بین محمداشرف غنی، رییس جمهور، عبدالله عبدالله و میانجی‌گران توافق‌نامه سیاسی 28 ثور نیز در این باره در گذشته برگزار شده است.

پیش‌ از این گفته شده بود که ارگ و سپیدار در مورد محل برگزاری نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی دچار اختلاف هستند. به نظر می‌رسد که این اختلاف‌ها حل شده است.

شورای عالی مصالحه ملی در حالی نخستین نشست کمیته رهبری خود را برگزار کند که مذاکرات دوحه وارد فاز جدیدی شده است. انتظار می‌رود، فردا بحث بین هیأت دولت و طالبان روی آجندا نیز آغاز شود.

  پربازدید ترین