• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افغانستان یا تریاکستان؟

افغانستان یا تریاکستان؟

شما را مصروف پاکستان دشمن ما است میسازند تا دلیل اصلی جنگ را هیچ وقت جستجو نکنید. تاوقتی که این حیله و نیرنگ شان به ذهن تان منطقی جلوه کند قیمت اش را با جان تان خواهید پرداخت.

مردم!
بیدار شوید که جان های شیرین شما در مقابل مفاد این جنگ خیلی ناچیز است و هر سیاستمدار به سادگی از جان تان میگذرد.
باورتان نمی آید؟
بیایید که برایتان دقیق محاسبه کنم که چرا مفاد این جنگ از جان 30 میلیون افغان کرده هزارها مراتبه بیشتر است.
چطور؟

در شروع حکومت آغای کرزی یک کیلو تریاک کوالتی متوسط را دهقان هلمندی به 300 دالر به دکاندار های بازار ولسوالی سنگین میفروخت. این دکانداران انرا چیزی در حدود کیلوی 800 دالر به قاچاقچیان مواد مخدر می‌فروختند. قیمت یک کیلو تریاک افغانستان در بازار های اروپا در همان وقت 16 هزار دالر بود.
این تفاوت هنگفت بین بازار سنگین و بازار اروپا محرک اصلی تمام کشتن ها و دریدن ها فساد ها ناکامی های افغانستان در طول بیست سال گذشته بوده است. اکثریت دلیل جنگ بین دولت و طالبان هم بخاطر کنترول همین مارکیت است که در هر کیلو تریاک حدود 15 هزار و 200 دالر فایده خالص وجود دارد.

در سال 2019 به اساس ارقام ملل متحد افغانستان چیزی حدود 6700 متریک تن تریاک خالص تولید کرده است. ولی بطور اوسط در طول بیست سال گذشته میشود گفت که کشور ما بطور اوسط حد اقل سال 5 هزار متریک تن تریاک تولید کرده است.
بنا بخاطری که بدانید چرا جنگ توقف نمیکند بیایید یک محاسبه کوتاه بکنیم که صلح و آرامی کشور برای طرف های درگیر جنگ افغانستان به شمول دولت و طالبان چقدر ضربه مالی بوجود می‌آورد.

5 هزار متریک تن میشود 5 میلیون کیلو تریاک تولید حد اقل کشور در یک سال. 15200 دالر فایده در کیلو مقدار پولی است که صرف برای قاچاقچیان و یا بهتر بگویم طرف های درگیر جنگ افغانستان میماند. 300 دالر فی کیلو که به دهقان میرود و 500 دالر فی کیلو که به دکاندار های ولسوالی سنگین هلمند میرود را حساب نمیکنیم.

5 میلیون کیلو تریاک در سال ضرب در پانزده هزار و دوصد دالر میشود هفتاد و شش میلیارد دالر مفاد در یک سال. بخاطر مقایسه تا بدانید این مبلغ چقدر پول است باید بگویم که تمام بودجه کشور در سال های گذشته بطور اوسط سال 7 میلیارد دالر بوده که از این جمله 5 میلیارد انرا خارجی ها میپردازند و حدود 2 میلیارد آنرا عواید داخلی پوره میکند. بنا در هر سال تقریبا 11 برابر کل بودجه کشور از درک تریاک به جیب طرف های جنگ افغانستان میریزد.

حالا به این حساب در بیست سال گذشته مفاد خالص تریاک افغانستان یک ونیم تریلیون دالر شده است. میدانید چی میگویم؟
برای اینکه بدانید این مبلغ چقدر پول است باید بگویم که قیمت کل ذخایر معادن افغانستان چیزی در حدود 1 تریلیون دالر تخمین شده است. یعنی در بیست سال گذشته طرفهای جنگ افغانستان یک و نیم چند تمام ذخایر افغانستان را به جیب خود انداخته اند.

حالا اگر تمام رهبری طالبان را که از این پول سهم برداشته باشد به 1000 نفر تخمین کنیم. و تمام قاچاقچیان رده اول مواد مخدر افغانستان را حدود 2000 نفر تخمین کنیم و تمام حلقات بلند رتبه دولت را به شمول پارلمان و اپوزیسیون و مجاهدین که از این پول سهم گذفته اند به 7000 نفر تخمین کنیم در این بیست سال برای هریک شان باید به طور اوسط 152 میلیون دالر مفاد خالص رسیده باشد. حالا قدرتمند هایش ممکن کمی بیشتر گرفته باشند و ضعیف های شان کمی کمتر، اما بصورت کل، حرص همین مقدار پول است که نگذاشته جنگ توقف کند و حرص همین مقدار مفاد است که نخواهد گذاشت برای 20 سال آینده هم ارامی نصیب مردم افغانستان شود.

من این محاسبه را به اساس قیمت سال های 2002 تا 2003 و کمترین حد اوسط تولید در سال کردم تا حد اقل فایده را برایتان نشان بدهم. اگر بصورت واقعی اوسط قیمت های بیست ساله را گرفته وضرب در حاصلات بیست سال گذشته کنید رقمی که حاصل میشود خیلی وحشتناک است.
این مساله خیلی جدی تر از ان است که شما فکر میکنید. ولی متاسفانه هیچ کس در کشور به این مساله نمی‌پردازد. بعضی کسانی که کوشش کردند به این مساله بپردازد به سرنوشت اجمل نقشبندی سردچار شده اند. اینست دلیل تمام بدبختی هایی که مردم هر روز بخاطر اش جان میدهند و از خود میپرسید که چی باعث کشتار ما میشود؟ چرا در کشور ارامی نمی آید؟ چرا ما را هر روز میکشند؟ و بالاخره چرا صلح نمی اید؟

شما را مصروف پاکستان دشمن ما است میسازند تا دلیل اصلی جنگ را هیچ وقت جستجو نکنید. تاوقتی که این حیله و نیرنگ شان به ذهن تان منطقی جلوه کند قیمت اش را با جان تان خواهید پرداخت.

یاتان نرود!
قیمت ترین جان یک انسان در کشور های غربی توسط شرکت های بیمه 6 میلیون دالر تخمین شده است. در کشور های عقب مانده قیمت جان انسان خیلی کمتر از این است. حال اگر جان هر کدام تانرا برابر جان امریکایی ها و اروپایی ها در حد 6 میلیون دالر حساب هم کنیم تمام مردم افغانستان برای طرف های جنگ صرف 180 میلیون دالر ارزش دارد. یعنی در این بیست سال هر یک از این 10 هزار سیاستمدار و قاچاقبر برابر قیمت جان تمام 30 میلیون افغان فایده به جیب زده است.

شما چگونه از آنها انتظار دارید بخاطر کشته شدن چند نفر شما از این مقدار پول بگذرند؟
شما هم اگر به جای آن ها میبودید جنگ را به صلح ترجیح میدادید. اگر جانتان برایتان شیرین است نگذارید فدای مفاد سالانه 10 هزار سیاستمدار و قاچاقبر شود.

ادریس رحمانی

  پربازدید ترین