• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رانندگان زن در جوزجان از آزار و اذیت مردان حین رانندگى شکایت دارند

 رانندگان زن در جوزجان از آزار و اذیت مردان حین رانندگى شکایت دارند

زنان جوزجانى، از اینکه رانندگى مى کنند و جواز آن را به دست آورده اند خوشحال مى باشند؛ اما از مزاحمت برخى مردان حین رانندگى شکایت دارند.

به اساس معلومات مدیریت ترافیک جوزجان، در حال حاضر 30 رانندۀ زن در این ولایت وجود دارد و 27 تن از زنان دیگر نیز شامل کورس هاى آموزشى شده اند.

فریحه فرهمند خانمى که رانندگى را به شکل آماتور آموخته، به آژانس خبرى پژواک گفت که به اساس تشویق خانواده و دوستانش، تصمیم گرفت تا رانندگى را به شکل اساسی بیاموزد.

وى نیز از خیابان آزاری آقایان حین رانندگى شکایت کرد و گفت: «بعضی اوقات برخی از مردان حتی قصد تکرزدن وسایط شانرا نیز دربرابر واسطه ما دریغ نمى کنند.»

موصوف علاوه کرد که خیابان آزاری و مزاحمت برخی مردان، بعضی اوقات باعث میشود تا برخى زنان، از رو آوردن به فراگیری دروس رانندگی ابا ورزند و این امر، میتواند بر روان زنان بخاطرمشارکت آنها درامور اجتماعی صدمه وارد نماید.

فرشته رحمانیار باشندۀ شهر شبرغان گفت که آموزش راننده گی برای زنان امر ضروری است؛ چون زیاد اتفاق افتاده که در محیط خانواده ها موتر موجود بوده و کاری پیش آمده؛ اما زنان نسبت عدم آشنایی با رانندگی، ازموتراستفاده کرده نتوانسته اند.

وى افزود که بلدیت به رانندگی، با آن که دراجتماع امروزی پرچالش است، ولی خالی ازمفاد نیست و او میخواهد به عنوان یک زن آنرا فرا گیرد.

موصوف علاوه کرد: «این امر گام دیگری است در بخش توانمند سازی زنان، که آنها را با یک پدیده نو آشنا میسازد.»

در همین حال، ملالی مبارز معاون مرکزآموزشی لنکن به پژواک گفت: «رانندگى زنان در کشور ما بعد ازسقوط حکومت طالبان، پدیده ایست که تازه میان زنان راه باز کرده است؛ هرپدیده نوظهور دربرابرخود واکنش های میداشته باشد و ما بانوان درایور نیز از این امر مستثنی نیستیم.»

وی درادامه افزود: «مزاحمت های آقایان حین دریوری بانوان، همیشه درشهرشبرغان وجود داشته وبعضا مردان، ضمن مزاحمت درجاده، با صدا های عجیب وغریب استقبال ما میکنند.»

موصوف گفت تا زمانى که این فرهنگ درجامعه نهادینه میشود، مدت زمانی را در برخواهد گرفت.

موصوف خاطرنشان ساخت: «ما بخاطرپایین آوردن گراف این مزاحمت ها، میخواهیم تا تعداد زنان راننده را درشهرشبرغان افزایش دهیم و به این منظور، برای بیست و هفت تن از زنان کورس آموزشی رانندگی را دایرنموده ایم.»

وی افزود یقین داریم که با اضافه شدن این زنان در شهر، مزاحمت ها کاهش خواهد یافت و این اصل بین مردم به یک امر عادی و طبیعی مبدل میشود.

دوم سارن عبدالبشیر فیضی آمرتعلیم و تربیه مدیریت ترافیک قوماندانی امنیه ولایت جوزجان، به پژواک گفت که در حال حاضر، 27 تن از زنان برای کورس رانندگی ثبت نام کرده اند، که دروس آنها به شکل عملی و نظری همه روزه جریان دارد.

او اضافه کرد که راننده هاى زن درشهرشبرغان، یک پدیده تازه است و این امر، باعث مى گردد که واکنش های را در اجتماع درقبال داشته باشد.

وی افزود: «اما من در پروگرام آموزشی متوجه شده ام که هیچ فرقی درقسمت فراگیری دروس رانندگی بین زنان و مردان وجود ندارد، در برخی از موارد فهم و درایت زنان نسبت به موضوعات ارایه شده درسی، بیشترازمردان است.»

او خاطرنشان ساخت که کورس آموزشی برای دو هفته جریان خواهد داشت و اکنون زنان شامل پروگرام درسی با قواعد رانندگی، لوایح و سایرمقررات ترافیکی بلدیت حاصل نموده اند.

وى، ضمن پرسشی پیرامون مزاحمت های خیابانی توسط مردان برای زنان راننده گفت: «بدون شک اگر ترافیک های روی جاده چنین امری را مشاهده نمایند، با متخلفین و مزاحمان برخورد قانونی مى نمایند.»

موصوف علاوه کرد که این عمل به هرعنوانی که باشد، جرم پنداشته مى­شود وجرم اگر خرد یا بزرگ باشد، جرم است.

  پربازدید ترین