• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خروش مردم عراق علیه آمریکا در سالروز شهادت حاج قاسم و ابومهدی

خروش مردم عراق علیه آمریکا در سالروز شهادت حاج قاسم و ابومهدی

جمعیت عظیمی از مردم عراق که از بامداد امروز خود را به میدان التحریر بغداد رسانده‌اند تا در مراسم بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شرکت کنند، با سردادن شعارهای ضد آمریکایی بر ضرورت اخراج اشغالگران از کشورشان و اجرای مصوبه پارلمان در این خصوص تاکید کردند.

راهپیمایی و تظاهرات گسترده مردمی در تکریم فرماندهان شهید مقاومت و تجدید پیمان با آرمانهای آنها لحظاتی پیش در میدان التحریر بغداد رسما آغاز شد.

میدان التحریر در پایتخت عراق از صبح امروز (یکشنبه - سوم ژانویه) برای برگزاری تظاهرات بزرگ «شهادت و حاکمیت» در نخستین سالروز شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و سایر همرزمانشان آماده شده بود و شاهد ورود اقشار مختلف مردم عراق از بغداد و سایر شهرها بود.

شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های مختلف عراقی و خارجی در حال پوشش این تجمع پرشور مردم عراق در تجدید پیمان با فرماندهان شهید خود هستند. تجمعی که تحت شعار «شهادت و حاکمیت» در حال برگزاری است.

برقراری تدابیر شدید امنیتی در بغداد برای تامین امنیت شرکت‌کنندگان در مراسم سالروز
فرماندهی پلیس بغداد امروز طی بیانیه‌ای از آغاز تدابیر لازم مربوط به تامین امنیت تجمع‌های پایتخت عراق در نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد و اعلام کرد که تمامی یگان‌های فرماندهی عملیات تحت نظارت «ماجد الموسوی» رئیس پلیس بغداد، امنیت تجمع‌های یادبود و بزرگداشت این شهدا و نیز راهپیمایی‌ها را برعهده گرفته‌اند.

«طارق اسماعیل» رئیس اداره راهنمایی و رانندگی بغداد نیز دیروز خبر داده بود که برخی خیابان‌های نزدیک به دو منطقه الکرخ و الرصافه برای تامین امنیت این مراسم مسدود خواهند شد. قرار است این مسدود بودن تا ساعت 16:00 امروز ادامه یابد.

ازدحام بی‌سابقه در ورودی‌های پایتخت عراق
رسانه‌های عراقی از ازدحام و ترافیک بی‌سابقه در ورودی‌های پایتخت عراق از سمت جاده بین‌المللی و پایگاه کالسو الحله تا ایست 57 بغداد خبر دادند و اعلام کردند که چنین تصاویری تنها در روزهای برگزاری مراسم بزرگ مذهبی در ورودی‌های بغداد مشاهده می‌شود.

علاوه بر این گفته می‌شود با وجود آنکه امروز در عراق به دلیل برگزاری این راهپیمایی میلیونی، تعطیل رسمی اعلام شده است اما با ورود شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان و کاروان‌های مختلف به بغداد، ترافیک سنگینی در دروازه جنوبی بغداد به وجود آمده است.

مشارکت اقلیت‌های قومی و مذهبی عراق
گفته می‌شود که شمار زیادی از ساکنان آمرلی، تلعفر و دشت نینوی نیز برای تجدید پیمان با فرماندهان شهید مقاومت خود را به میدان التحریر رسانده‌اند.

در میان تصاویر منتشر شده از میدان التحریر بغداد، شماری از مردم ایزدی، ترکمانی و شبکی از تلعفر و مسیحیان از دشت نینوی نیز به چشم می‌خورند که به نمایندگی از ین اقلیت‌ها و تقدیر از نقش حاج قاسم و حاج المهندس خود را به بغداد رسانده‌اند.

سردادن شعار ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی
امروز همچنین شمار زیادی از جوانان عراقی که خود را فرزندان شهید ابومهدی المهندس نامیدند با شعارهای ضد آمریکایی و ضداسرائیلی و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)، از باب شرقی وارد میدان التحریر شدند.

علاوه بر آنها،  حاضران در میدان التحریر نیز با سردادن شعارهایی در حمایت از فرماندهان شهید مقاومت شعار «الله اکبر، امریکا الشیطان الاکبر» (الله اکبر، آمریکا شیطان بزرگ است) سردادند.

به گزارش رسانه‌های مختلف، شعارهای «کلا کلا آمریکا»، «کلا، کلا اسراییل»، «کلا کلا آل سعود» و «الله اکبر، امریکا الشیطان الاکبر» از مهمترین شعارهای حاضران در میدان التحریر است.

سخنرانی مقامات مسئول عراقی
«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق نخستین مقام عراقی بود که در میدان التحریر سخنرانی کرد.

وی تصریح کرد:  تظاهرات میلیونی امروز پاسخ و انتقام خون فرماندهان شهید است . ما به شهدای خود وفاداریم بر ضرورت قصاص تمام کسانی که در جنایت ترور فرماندهان پیروزی دست داشتند، تاکید داریم.

رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق افزود: با عزت و حاکمیت از کلیه حقوق و منافع خود محافظت خواهیم می‌کنیم. فتنه‌انگیری، طائفه‌گری مذهبی و قومی‌‌گرایی موجب عقب رفت عراق طی دهه‌های گذشته شد.  مردم طرفدار الحشد الشعبی، از خود این سازمان وسیع‌ترند و ما به‌واسطه شما با هرکس که فرزندان این ملت را هدف قرار می‌دهد مقابله می‌کنیم. وحدت عراق راز قدرت آن است و من از شما می‌خواهم که زیر لوای وطن و مرجعیت بمانید.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت که شتاب سازشکاران برای عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] نتیجه ضعف آنان است.

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق و رئیس سازمان بدر: باید برای اخراج اشغالگر آمریکایی از عراق تلاش کنیم. شهیدان سلیمانی و المهندس نقش اساسی در شکست داعش و تروریسم و رهایی عراق از شر آنها داشتند. شهید سلیمانی شخصیتی بود که برای دفاع از بشریت، از همه مفاهیم نژادی، قومی‌گرایی و طائفه‌گری فراتر رفته بود. در مقابله با ظلم هرجا که شهید سلیمانی حضور داشت، شهید المهندس هم دیده می‌شد. هرجا که شهید المهندس حضور داشت، شهید سلیمانی هم دیده می‌شد. این شهیدان در پی کمک به همه ملت‌های مستضعف بودند.

وی در ادامه از دولت خواست تا به تعهدات خود در خصوص اخراج نیروهای بیگانه از عراق و تحقق حاکمیت ملی پایبند بماند. باید حاکمیت ملی به طور کامل محقق شود و نیروهای آمریکایی از کشور خارج شوند. بر روی این مسأله نمی‌توان چانه‌زنی کرد. شهید ابومهدی المهندس برای تحقق این امر تلاش می‌کرد و آن بازگرداندن اعتبار و اقتدار به دولت بود.

العامری همچنین بر ضرورت بازگشت عراق به نقش تاریخی‌اش در منطقه تاکید کرد و گفت: ثبات و استقرار در عراق به معنای ثبات و استقرار منطقه است و این امر بدون اخراج کلیه نیروهای بیگانه از عراق میسر نمی‌شود.

  پربازدید ترین