• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جلسه بزرگ هماهنگی با میزبانی استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور برگزار شد

جلسه بزرگ هماهنگی با میزبانی استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور برگزار شد

جلسه بزرگ هماهنگی با میزبانی استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و با حضور استاد محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، استاد محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، داکتر سیماسمر رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اسدالله سعادتی معاون شورای عالی مصالحه ملی، وکیل عباس ابراهیم زاده نایب ولسی جرگه و رئیس حزب وحدت اسلامی نوین افغانستان، سترجنرال مراد علی مراد، فهیم هاشمی وزیر پیشین مخابرات، استاد ناطقی شفایی، استاد حیات الله بلاغی غزنوی، استاد اسدالله عرفانی غزنوی، استاد فیاض ارزگانی، داکتر عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی، محمد طاهر زهیر سرپرست وزیر اطلاعات و فرهنگ، معصومه خاوری وزیر مخابرات، محمد عالم خلیلی، جنرال بازمحمد جوهری، داکتر حسن عبداللهی وزیر پیشین شهرسازی، حجت الاسلام والمسلمین قدیر عالمی امام جمعه غرب کابل، داکتر سید عبدالقیوم سجادی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه، صاحب نظر سنگین مشاور ریاست جمهوری، حاجی غلام سخی پارسایی رییس شورای سراسری هزاره های اهل سنت افغانستان، داکتر امان الله فصیحی، محمد سالم حسنی و نادر محسنی مشاورین رییس جمهور، عبدالهادی رفیعی معین وزارت زراعت و مالداری، آقای وحدت والی پیشین سرپل، حاجی خلیل دره صوفی، داکتر اسکندری، کریمی بامیانی، حاجی خان علی فصیحی، حاجی مهاجر غزنوی، جنرال نادر فهیمی ورسی، حاجی موسی اعتمادی، محمد آصف فیاض، حیدرعلی اعتمادی، حاجی عبده وکیل پیشین ولایت بلخ، علما، بزرگان و شخصیت های سیاسی و اجتماعی و مسئولین دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری برگزار شد.

استاد سرور دانش، معاون رئیس جمهور به حاضرین خوش آمدید گفت و از شرکت آنان در این نشست دوستانه، تشکر کرد و با اشاره به مذاکرات صلح با گروه طالبان گفت که امروز در شرایط حساس و دشواری قرار داریم که نیازمند همدلی، همبستگی و اتحاد همه مردم افغانستان است.

معاون رئیس جمهور گفت که همه ما از روند صلح، هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوریت نظام، قانون اساسی و حقوق اساسی شهروندان حمایت می‌کنیم.

وی افزود، همانگونه که جنگ دشواری ‌های خود را دارد، صلح نیز دشواری‌ها و نگرانی‌هایی را به همراه دارد؛ مخصوصا صلح با گروهی که 27 سال است با همه مردم افغانستان در همه ولایات کشور در جنگ بوده و هم اکنون نیز بر تشدید خشونت ها ادامه می دهد.

استاد دانش در سخنان خود با اشاره به رویداد 19 جدی یکه ولنگ در سال 1379 و اکنون فرارسیدن بیستمین سالگرد قتل عام مردم یکاولنگ ولایت بامیان به دست گروه طالبان، گفت که ما برای حفظ نظام کنونی و تامین حقوق برابر شهروندی برای تمام مردم افغانستان قربانی‌های زیادی داده‌ایم که استاد عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی، شهدای یکاولنگ، مزار شریف، کابل و هزاران سرباز و نیروی امنیتی از بزرگترین نمونه‌های آن است.

وی افزود که امروز مردم افغانستان یک صدا از صلح عادلانه حمایت می‌کنند، اما ضرورت است که از لحاظ فکری و سیاسی در راستای رسیدن به صلح عادلانه تلاش صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور گفت که اهل فکر و اندیشه باید مسایل فکری، فقهی، حقوقی و سیاسی و ضرورت صلح سازی، حل منازعه و دولت سازی را تحلیل و ارزیابی کنند و پیشنهادات علمی خود را ارائه کنند.

وی افزود که همچنین ضرورت است که احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی فعالیت‌های خود را فشرده سازند و هماهنگ و منسجم و در یک جبهه وسیع ملی صلح و عدالت، در راستای تامین صلح عادلانه و پایدار و حفظ ارزشهای حقوق بشری و حقوق اساسی شهروندان فعالیت کنند.

داکتر سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: صلح یک ضرورت است و با اتحاد، همدلی و همبستگی می‌توانیم به صلح عادلانه و پایدار برسییم.

وی افزود که نظام دموکراتیک، حفظ ارزشهای حقوق بشری و حقوق برابر شهروندی از خواست‌های اساسی مردم افغانستان در روند صلح است که به هیچ صورت نباید نادیده گرفته شود.

محقق: گروه طالبان هنوز هم نگاه حذفی دارد
استاد محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در سخنان خود بر وحدت و همبستگی مردم افغانستان تاکید کرد و گفت که ما باید از مطرح کردن خواست‌ها و مطالبات خود در روند صلح کوتاهی نکنیم و باید با جدیت خواست‌ها و مطالبات خود را مطرح و از آن دفاع کنیم.

وی افزود که متاسفانه گروه طالبان هنوز نگاه حذفی دارد و ما باید از حالا آماده باشیم که در جریان مذاکرات صلح حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می گوید، که طالبان هنوز هم نگاه حذفی دارد و باید در جریان مذاکرات صلح، حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود.

او گفت، که ما باید از مطرح کردن خواست‌ها و مطالبات خود در روند صلح کوتاهی نکنیم و باید با جدیت خواست‌ها و مطالبات خود را مطرح و از آن دفاع کنیم.

محقق افزود، که «متاسفانه گروه طالبان هنوز نگاه حذفی دارد و ما باید از حالا آماده باشیم که در جریان مذاکرات صلح حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود».

این اظهارات محقق در حالی مطرح می شود که پیش از این و در دور اول مذاکرات میان افغانستانی، طالبان اعلام کرده بود که مذهب شیعه را در مذاکرات صلح به رسمیت نمی شناسند.

برخی منابع اعلام کردند، که طالبان می خواهند که توافقنامه دوحه با امریکا و مذهب حنفی به عنوان مبنای این مذاکرات قرار بگیرند. اما اکنون مشخص نیست که این خواسته های طالبان پذیرفته شده است یا خیر؟

در همین حال سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت، که امروز مردم افغانستان یک صدا از صلح عادلانه حمایت می‌کنند، اما ضرورت است که از لحاظ فکری و سیاسی در راستای رسیدن به صلح عادلانه تلاش صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور گفت، که اهل فکر و اندیشه باید مسایل فکری، فقهی، حقوقی و سیاسی و ضرورت صلح سازی، حل منازعه و دولت سازی را تحلیل و ارزیابی کنند و پیشنهادات علمی خود را ارائه کنند.

وی افزود، که همچنین ضرورت است که احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی فعالیت‌های خود را فشرده سازند و هماهنگ و منسجم و در یک جبهه وسیع ملی صلح و عدالت، در راستای تامین صلح عادلانه و پایدار و حفظ ارزشهای حقوق بشری و حقوق اساسی شهروندان فعالیت کنند.

استاد محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز در این مجلس سخنرانی کرد و بر ضرورت تامین صلح و پایان دادن به جنگ کنونی تاکید نمود.

استاد خلیلی گفت که مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان از روند صلح حمایت می‌کنند و هیچ کس مخالف صلح نیست.

وی اما تاکید کرد که صلح نباید به معنی برگشت به گذشته باشد و چنین صلحی نه برای مردم افغانستان قابل قبول است و نه برای کشورهای منطقه و جهان.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان هم چنین تاکید کرد که آن چه طالبان به عنوان نظام سیاسی پیشنهاد می کنند برای نسل امروز قابل پذیرش نیست و آن ها نیز باید واقعیت های امروز افغانستان را درک کنند.

وی وحدت و یک پارچگی مردم را در شرایط کنونی هم در سطح ملی و هم در سطح درون قومی یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و بر حرکت های وحدت طلبانه تاکید ورزید.
گفتنی است که در این جلسه تاکید گردید که این گونه جلسات و تماس ها به منظور هماهنگی های بیشتر و مشوره های لازم  ادامه یابد.

  پربازدید ترین