• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قراردادهای سه بلاک رهایشی مجتمع رهایشی قطر در کابل امضا شد

 قراردادهای سه بلاک رهایشی مجتمع رهایشی قطر در کابل امضا شد

از جمع هشت بلاک دوازده منزلۀ رهایشی مجتمع رهایشی قطر در کابل، قراردادهای ساخت سه بلاک رهایشی امروز امضا شد.

به اساس معلومات وزارت شهرسازی و اراضی، مجتمع رهایشی یادشده که به کمک 110 میلیون دالر امریکایی موسسه خیریه الغرافه قطر، در مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل ساخته می شود؛ شامل هشت بلاک 12 منزله رهایشی با داشتن 768 واحد مسکونی، سه بلاک تجارتی هفت منزله، یک محراب مسجد، دو مکتب ذکور و اناث، یک دارالایتام و دو مرکز تجارتی پنج منزله می باشد، در مساحت 32 جریب زمین در توقفگاه موترهای برقی در ناحیه پنجم شهر کابل اعمار می گردد.

حشمت ناصری رئیس اطلاعات و ارتباطات عامه وزارت شهرسازی و اراضی گفت که 110 میلیون دالر یادشده برای این پروژه از سوی موسسه الغرافه در نوامبر سال 2017 کمک شده است.

به گفتۀ او کار اعمار یک مسجد، دو مکتب دخترانه و پسرانه و دارالایتام این مجتمع، قبلا آغاز شده؛ اما پس از حدود پنجاه درصد پیشرفت، به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، دوباره آغاز شده و امروز از جمع هشت بلاک رهایشی،  قرارداد سه بلاک این پروژه با شرکت های ساختمانی امضا شد.

محمود کرزی وزیر شهرسازی و اراضی، در مراسم امروز گفت که قرار است کار پنج بلاک رهایشی دیگر، در ماه های آینده با شرکت های ساختمانی امضا شود.

او افزود که آپارتمان های رهایشی این بلاک ها؛ دو، سه و چهار اتاقه می باشند که برای افراد نیازمند و بی بضاعت، به گونۀ رایگان توزیع خواهد شد.

وی گفت که بر بنیاد سنجش، 110 میلیون دالر امریکایی برای ساخت مجتمع یادشده کفایت می کند؛ اما موسسه الغرافه تعهد سپرده است که اگر کفایت نکرد، پول بیشترى را برای تکمیل این پروژه کمک می کند.

او مشخص نکرد که کار این پروژه چه وقت تکمیل می شود.

وزیر شهرسازی و اراضی گفت که این وزارت آماده است که در صورت علاقه مندی موسسه خیریه الغرافه برای تطبیق همچو پروژه ها، زمین دولتی را در مناطق دیگر کشور نیز در اختیار این موسسه قرار دهد.

شاهد جوادالله رخاء رئیس اجرائیوی موسسه خیریه الغرافه، از همکاری  وزارت شهرسازی و اراضی در خصوص انتقال زمین و ترتیب پلان تفصیلی غرض احداث مجتمع یادشده، ابراز قدردانی نمود و بدون ارایه جزییات در مورد زمان تکمیل پروژه گفت تلاش دارند که این پروژه هر چه زودتر تکمیل شود.

کریمه حامد فاریابی وزیر اقتصاد، در اشاره به پروژه های این موسسه در هرات، نیمروز و فراه افزود: «ما زمین و آب داریم، هرگاه روی آن سرمایه گذاری شود، نه تنها اسکان معیاری به هزاران تن در کشور مهیا می شود، بلکه زمینه اشتغال برای هزاران تن نیز فراهم می شود و از این طریق، افغانستان می تواند به خودکفایی برسد.»

  پربازدید ترین