• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از شیوع بیمارى گلودردى سارى و کُشنده در جوزجان خبر داده شد

صحت عامۀ ولایت جوزجان، از شیوع بیماری گلودردی ساری و کشنده در مربوطات ولسوالی خانقاه این ولایت خبر میدهد که درجریان هفتۀ گذشته، دو طفل دراثر ابتلا به آن جان باخته اند.

داکترعبدالغفار خوشیوال رئیس صحت عامه ولایت جوزجان، گفت: “این بیماری در قریۀ الکرباط ولسوالی خانقاه شیوع پیدا کرده که بیشتر اطفال زیرسن پانزده سال، به آن مصاب میشوند.”

وی افزود که وقتی ازشیوع این بیماری واقف شدند، به اسرع وقت تیمى از داکتران صحت عامه، دفترصف و سره میاشت را توظیف نمودند؛ تا منطقه را از نزدیک مورد بررسی قراردهند.

بربنیاد معلومات منبع، پس ازبررسی های ابتدایی واضح شد که درپنجاه خانواده این قریه، اطفال مصاب به این بیماری گردیده اند.

خوشیوال ضمن پرسشى پیرامون بیماری یاد شده گفت: “این بیماری کرونا نبوده، بلکه بیماری طرق تنفسی علوی است که از گلودردی شدید آغازشده و همزمان با آن، تانسل ها التهابی میشود و کشنده نیزاست.”

رئیس صحت در ادامۀ صحبت هایش افزود که تا کنون دو طفل، قربانی این بیماری شده و عجالتاً برای اتخاذ تدابیرلازمه و جلوگیری بیشتر از شیوع بیماری، ده بستر در شفاخانه اطفال دوستی افغان – ترک و ده بستر را در شفاخانه ولایتی آماده  نموده اند.

وی همچنان گفت که ازپنج طفل ملوث به این بیماری، سمپل گرفته شده، اگر واضح گردد که این بیماری  دیفتری است، زنده گی مردم ولایت جوزجان با خطرجدی مصاب شدن به آن مواجه اند که خطرابتلای بزرگسالان نیزمتصوراست.

این درحالیست که برخی خانواده های اطفالی که مصاب به این بیماری اند، ازعدم دسترسی ادویه بیماری یادشده درصحت عامه وبازار شاکی اند.

قربان یکی از باشنده های قریه الکرباط ولسوالی خانقاه که پسرش را برای مداوا  به شفاخانه ولایتی شهر شبرغان آورده است گفت که برخورد داکتران با مریض ها خوب است؛ اما از عرضه ادویه رایگان برای مریضان خبری نیست .

او افزود با آنکه از جانب جامعۀ جهانی برای وزارت صحت، کمک های سرشاری صورت می گیرد؛ اما در شفاخانه ها از ایجاد سهولت های لازمه برای مریضان و مریضداران کوچکترین خبری نیست.

موصوف تصریح کرد: “حتی در بازارهم دوای گلودردی برای طفلم پیدا نمیشه، پس مه به کجا بُرم.”

به گفته این مرد؛ اگر برای یک مریض، یک حلقه پلسترهم ضرورت میشود، باید مریضدار آنرا از بازار تهیه کند .

قربان درادامۀ صحبت هایش گفت: “نمیدانم که این همه کمک های جامعه جهانی به کجا میرود و چرا مشکلات مردم نادیده گرفته میشود و کسی به آن پاسخ نمیگوید.”

زیب النسا خانم دیگری که طفلش را ازقریه الکرباط ولسوالی خانقاه به شبرغان آورده بود گفت: “طفلم از دو روز به اینسو به مریضی شدید گلو دردی مبتلا شده است.”

او افزود که داکتران برایش در خانقاه مشوره دادند که طفل خود را به شبرغان ببر؛ اما تا کنون موفق نشده که طفلش را به داکترها نشان بدهد.

وی با عالمی مایوسی گفت: “یک طفل همسایه ما مقابل چشمان ما، دراثر گلودردی جان داد؛ درحالیکه ما فکر میکردیم به یک بیماری ساده مبتلا شده است.”

خالده بانوی جوان که طفلی ازخانواده شان مصاب به گلودردی شدید است گفت که در گذشته ها معمول بود که تا حد امکان برای مریضان ادویه مورد نیاز شان طور رایگان توزیع میشد؛ اما امروز چنین نیست.

این دختر خانم اضافه کرد که این مساله برای برخی از مریضان و مریضداران مشکل ایجاد کرده؛ زیرا هرکس توان خرید ادویه را از بیرون ندارد .

وی علاوه کرد که مسئولین باید به این مشکل پاسخ گویند و مشکلات مردم را نیز در نظرداشته باشند .

اما رئیس صحت عامه جوزجان گفت  که اگر این بیماری دیفتری تثبیت شود،  دوای آن دربازار و صحت عامه قابل دسترس نیست .

وی ضمن تایید شکایت مریضداران گفت: “ما موضوع را طورعاجل با مقامات وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان شریک ساخته ایم؛ تا در این راستا کمک ما کنند. ”

خوشیوال خاطرنشان ساخت که بیماری دیفتری، به ادویه ” انتی توکسین ” ضرورت دارد که اکثراً دربخش صحی آنرا انتی توکسین دیفتری یاد میکنند و این دوا خیلی کمیاب است.

موصوف، ابراز امیدواری کرد  که معضل پیش آمده را کنترول میکنند؛ تا ازمصاب شدن بیشتراطفال به آن جلوگیری گردد.

برمبنای اظهارات رئیس صحت عامه ولایت جوزجان، درجریان یک هفته بیش ازیکصد طفل درقریه الکرباط ولسوالی خانقاه به این بیماری مصاب شده اند، که قربانیان آن یک دخترپانزده ساله و یک پسر شش ساله میباشد.

  پربازدید ترین