• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس سنا: حکومت موقت وانتقالى به خیر مردم افغانستان نیست

مجلس سنا: حکومت موقت وانتقالى به خیر مردم افغانستان نیست

برخی اعضای مجلس سنا می گویند که تشکیل حکومت موقت و انتقالی به خیر مردم افغانستان نیست؛ اما معاون اول جرگه می گوید که باید به میکانیزمی تن داده شود که سبب ختم جنگ می شود.

اخیراً برخی اعضای هیات مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان و شماری از سیاسیون، درحالی ایجاد حکومت مؤقت را یگانه گزینه برای تامین صلح در کشور خوانده اند که دیروز در دور دوم گفتگوهای صلح میان افغانان در دوحه، بحث روی آجندای گفتگوهای صلح آغاز شده است.

در نشست امروز مجلس سنا، روی تشکیل حکومت مؤقت بحث شد.

انارکلی هنریار عضو مجلس سنا گفت که تشکیل حکومت موقت، شرایط خاص خود را دارد و نیاز نیست که در شرایط فعلی که افغانستان دارای نظام، سه قوه دولت و نیروهای امنیتی و دفاعی می باشد، حکومت مؤقت شکل بگیرد.

وی افزود: «چرا افغانستان باید بعد از هر دو دهه حکومت موقت را تجربه کند، ما طرفدار صلج هستیم؛ اما نباید نظامی که شکل گرفته است از بین برده شود.»

او بدون اینکه از کدام شخصی نام ببرد، از سیاسیون کشور خواست که از اظهار نظر در مور د ایجاد حکومت مؤقت صرف نظر بکنند؛ زیرا این اظهارات اذهان عامه را مغشوش می سازد و ایجاد حکومت مؤقت به خیر افغانستان نمی باشد.

اما محمد علم ایزدیار نایب اول مجلس سنا، بدون اینکه از حکومت موقت نام ببرد، گفت: «ما از مذاکرات صلح استقبال کردیم و مردم منتظر نتایج آن هستند، مذاکره به معنی جور آمدن است نه به معنی اینکه هر طرف به خواست خود پافشاری بکند؛ اگر طالبان بیایند و با حکومت مدغم شوند استقبال می کنیم، اگر آنها پافشاری به خواست شان داشته باشند، باید میکانیزمی که سبب ختم جنگ شود، طرف مقابل به آن تن بدهد.»

فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا در مورد گفت که از قبل، موقف این جرگه در قبال تشکیل حکومت موقت مشخص و روشن بوده است که ایجاد حکومت موقت، به خیر افغانستان نمی باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که ادامه دور دوم مذاکرات صلح در دوحه، سبب آتش بس و ختم جنگ در کشور گردد.

قابل ذکر است که محمد اشرف غنی رییس جمهور، در سفرش به ننگرهار و مصاحبه اش با شبکه سی ان ان امریکا گفته است که قدرت را به رییس جمهور منتخب می سپارد.

  پربازدید ترین