• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اشرف غنی در پی توجیه تداوم قدرت خود است

آقای غنی برای تصرف قدرت تلاش‌های زیادی انجام داد. پول‌های گزاف بیت‌المال را به نفع خود در انتخابات به مصرف رساند. تمام افراد و اراکین دولتی را در خدمت گرفت و از همه مهم‌تر که صدها هزار رأی تقلبی را به نفع خود به صندوق‌ها ریخت. با این بیان بعید می‌نماید که او به سپردن قدرت به یک دولت مؤقت راضی شود.

آقای غنی احتمالاً برای تداوم حکومت خود برای زمان پس از دوره‌ی ریاست جمهوری‌ کنونی هم‌ برنامه ریخته است. شاید در دمدمه‌های انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری، با بیان دلایلی به ظاهر عامه‌پسند کوشش کند که تداوم حضور خود را در انتخابات آن زمان توجیه کند.

از جمله ممکن است با استناد به تقسیم قدرت در دوره‌ی حکومت وحدت ملی و باز تقسیم قدرت در دوره‌ی کنونی، سعی کند که حضور خود را در انتخابات آینده موجه جلوه دهد. البته این نکات وابسته به سیاست دولت آینده‌ی امریکا است که در باره‌ی افغانستان چه تصمیم می‌گیرد؛ اما روحیه‌ی حاکم بر جامعه حاکی از عدم رضایت مردم از دوام حکومت آقای غنی است.

مردم انتظار دارند صلح و امنیت در جامعه برقرار گردد حتی اگر منجر به کنار رفتن آقای غنی از رأس حکومت فعلی شود. حکومت کنونی در برآورده‌شدن نیازهای ابتدایی و اساسی جامعه ناکام بوده است. امنیت مردم روزبروز با کاهش جدی مواجه شده و آمار فقر تا 93 درصد افزایش یافته است و از همه مهم‌تر که دوره‌ی حکومت آقای غنی با قتل ده‌ها هزار اتباع کشور همراه بوده است.

سید مسعود حسینی

  پربازدید ترین