• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلی با وزیر خارجه ی پاکستان در اسلام آباد در مورد صلح افغانستان گفت وگو کرد

خلیلی با وزیر خارجه ی پاکستان در اسلام آباد در مورد صلح افغانستان گفت وگو کرد

رییس پیشین شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در جریان سفرش به پاکستان، با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی آن کشور در اسلام‌آباد دیدار کرده است.

وزارت خارجه‌ی پاکستان در اعلامیه‌ای گفته است که دیدار بین مسئولین افغاغنستانو پاکستان روز (سه‌شنبه، 23 جدی) انجام شده و دو طرف در مورد روابط پاکستان و افغانستان و همچنان پیشرفت‌ها‌ در روند صلح بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، وزیر خارجه‌ی پاکستان بر حمایت دوامدار اسلام‌آباد از افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه تأکید کرده افزود: پس از مردم افعانستان، پاکستان بیشتر از هر کشوری دیگر خواهان صلح در این کشور است.

شاه‌محمود قریشی در این دیداربا اشاره به اینکه مردم افغانستان و پاکستان از رهگذر تاریخ، فرهنگ و سنت با هم پیوند خورده‌اندگفت: کشورش در تقویت روابط دوجانبه با افغانستان در زمینه‌های مختلف متعهد است.

وزیر خارجه‌ی پاکستان اظهار داشت: اسلام‌آباد همیشه به راه حل سیاسی برای معضل افغانستان باور داردچرا که  راه حل سیاسی تنها از طریق مذاکره ممکن است و طرف‌ها ذی‌دخل در افغانستان باید از فرصت تاریخی پیش‌آمده برای برقراری صلح پایدار استفاده کنند.

طبق اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان، شاه‌محمود قریشی با تأکید بر مشارکت مثبت پاکستان در مراحل مهم و گوناگون، یک‌بار دیگر تأکید کرده است که پاکستان به تسهیل روند صلح در افغانستان ادامه خواهد داد.

قریشی از طرف‌ها در افغانستان خواسته است که تدابیری را برای کاهش خشونت منجر به آتش‌بس روی‌دست گیرند. او همچنان به نقش خراب‌کاران داخلی و خارجی که به گفته‌ی او، خواستار صلح در افغانستان نیستند، هشدار داده است.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان، محمدکریم خلیلی در این دیدار از حمایت دوامدار پاکستان از افغانستان به‌ویژه در روند صلح و میزبانی میلیون‌ها پناهنده در سال‌های گذشته تشکر کرده است.

کریم خلیلی روز گذشته برای دیدار با مقام‌های پاکستانی به اسلام‌آباد رفت وی تا کنون با رییس مجلس نمایندگان و وزیر خارجه‌ی پاکستان دیدار داشته و قرار است با عمران خان، نخست‌وزیر آن کشور نیز دیدار کند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان قبلا در اعلامیه‌ای گفته بود که این سفر آقای خلیلی بخشی از تلاش‌های اسلام‌آباد برای برقراری صلح و توافق سیاسی در افغانستان و گسترش روابط میان دو ملت می‌باشد.

  پربازدید ترین