• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تبعیض تا این سرحد قابل قبول نیست

همه‌ی ادارات و وزارتخانه‌ها در سطح رهبری؛ معینیت، ریاست و حتی آمریت از حضور هزاره‌ها کاملا خالی شده است، حتی به یک فیصد هم نمی‌رسد. اما حکومت بعد از تکمیل نسبی کابینه و شروع انتصابات جدید، باز هم تبعیض و تعصب را بیش از گذشته اعمال و اجرایی می‌کند.

برکناری حسنا جلیل مهم نیست؛ زیرا عزل و نصب افراد یک امر عادی و طبیعی است؛ اما مشکل اینجاست که در تقرری‌های جدید، هیچ هزاره‌ای در کدام پست و بست رسمی مقرر نشده و نمی‌شود و فقط به برخی بست‌های فاقد صلاحیت، فاقد تشکیلات و صرفا سمبلیک و حقوق‌بگیر مشاورت منصوب می‌شوند.

وزارت داخله با برکناری حسنا جلیل و انتصاب صدیق صدیقی به‌جای ایشان، به‌طور کامل از حضور هزاره‌ها (هزاره فرهنگی)، خالی گردید. انتظار می‌رود که معین امنیتی این وزارتخانه به یک هزاره واگذار شود. فعلا به جز بسم‌الله تابان، هیچ هزاره‌ای در سطح معینیت، ریاست، قوماندانی امنیه و حتی آمریت این وزارت حضور ندارد.

حکومت، در شرایط حساس کنونی که نیاز به حمایت مردم دارد، نباید تبعیض را به اوج برساند، حداقل در سطح معینیت، ریاست و آمریت ادارات، یگان هزاره را هم منصوب کند تا این مردم که به‌خاطر حمایت از نظام و حکومت، هزینه‌های بسیار بسیار سنگینی را پرداخته و می‌پردازند، احساس کنند که در حکومت شریک هستند.

محمد نسیم جعفری

  پربازدید ترین