• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صالح: سرنوشت کشور من به خروج آخرین هلی کوپتر آمریکا بستگی ندارد

 صالح: سرنوشت کشور من به خروج آخرین هلی کوپتر آمریکا بستگی ندارد

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری در گفتگوی با بی‌ بی سی فارسی در پیوند به امتیازی‌دهی دولت ترمپ به گروه طالبان گفته،‌ مذاکرات آمریکا با گروه طالبان اشتباه نیست اما ترمپ، رییس جمهور آمریکا، امتیاز گسترده‌ای برای طالبان داده‌است لذا خروج نیروهای این کشور به سرنوشت افغانستان بستگی ندارد.

معان رییس جمهور در رابطه به کاهش نیروهای آمریکایی از افغانستان به 2500 تن، گفته که دولت افغانستان تصمیم آمریکا را در مورد خروج نیروهایش از افغانستان می‌پذیرد.

آقای صالح در این گفتگوی اختصاصی گفته‌ که دولت آمریکا از ما خواهش کرده بود تا با آزاد ساختن 5000 زندانی گروه طالبان از زندانهای افغانستان، موافقت کنیم. ایشان برای ما اطمئنان داده بودند که با آزاد سازی این زندانیان، میزان خشونت‌ها در افغانستان کاهش می‌یابد اما برعکس میزان خشونت‌های این گروه در ولایت‌های مختلف افغانستان افزایش یافت.

از سویی‌هم دولت آمریکا در ماه فبروری سال گذشته با گروه طالبان پیمان صلح بست و بر مبنای آن، قرار شد شماری از سربازان آمریکایی در افغانستان کاهش بیابد.

طالبان بر مبنای توافق با آمریکایی‌ها، خشونت‌های شان را در مقابل سربازان آمریکایی کاهش دادند ولی برعکس این خشونت‌ها در مقابل دولت افغانستان افزایش یافته‌است.

امرالله صالح گفته که :« من به عنوان دوست و متحد به آمریکا می‌گویم که باور کردن بالای طالبان یک اشتباه مهلک است.»

‌وی می‌گوید که دولت افغانستان برای ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان التماس نمی‌کند و تصمیم ایشان را مبنی بر خروج نیروهای شان می‌پذیرد.

آقای صالح ضمن سپاسگزاری از حضور و خدمات آمریکایی‌ها در افغانستان گفته: «سرنوشت کشور من به آخرین هلی‌کوپتر نظامی ایالات متحده بستگی ندارد.»

آمریکایی‌ها دو دهه قبل، از سال 2001 میلادی پس از حملهٔ 11 سپتامبر برای از بین بردن و بیرون کردن گروه طالبان وارد افغانستان شدند؛ اما گروه طالبان را به طور کلی نتوانستند از افغانستان بیرون کنند. چنانچه این گروه در ولایات مختلف افغانستان حضور چشمگیری دارند و همه روزه حملات گسترده‌ای را در ولایات و مرکز افغانستان راه‌اندازی می‌کنند.

  پربازدید ترین