• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دخترانی که در کابل باج گیری می کردند

جلسه 28 جدی مطابق به 17 جنوری 2021:
اول: مراتب تسلیت خویش را به خانواده شهدای پولیس هر یک اسدالله خان و امین الله خان از ولایت فاریاب که در حمله تروریستی دیروز جان خود را از دست دادند ابراز می نمایم. معاون قوماندانی امنیه کابل آقای بیان ازین حمله جان به سلامت بردند. از خداوند شکر گذاریم. در همین نقطه – مشخص در همین نقطه چند هفته قبل حادثه ای صورت گرفته بود. خلا ها و تنبلی های خود را بررسی خواهیم نمود. قوماندان امنیه کابل اطمینان داد که پیکر مطهر شهدا با عزت به شمال کشور منتقل گردیدند. رسم جلسات شش و نیم این است که علاوه بر اجرای اکرامیه و اعزاز منظم دولتی ما نیز به خانواده شهدا رسیدگی ضمنی می نماییم.

دوم: امروز قوماندان امنیه ولسوالی قره باغ و قوماندان امنیه ولسوالی فرزه گزارش خویش از ساحه را ارایه نمودند. هر دو قوماندان با روش های جدید توانسته اند وضعیت را تغییر بدهند. از هر دویشان سپاس می نمایم. منطقه سبز سنگ در قره باغ از مدت ها بدینسو ملتهب است و انشاالله این ساحه را از حالت کنونی تغییر خواهیم داد.

سوم: به اساس هدایت مستقیم جلسات شش و نیم پولیس حوزه سوم توانست دو دختر خانم را که با لباس مفشن از آدم های نیک نام و مشهور باج گیری میکردند دستگیر نماید. این دو بانو به اسم های حسنا و شیما مردان را تهدید میکردند که اگر پول ندهید به خانواده هایتان و هم به حقوق بشر شکایت می کنیم که شما بالای ما دست اندازی کرده اید. شماری از مردان مجبور می شدند که بخاطر حفظ عزت و آبروی خود و گریز ازین جنجال پول بدهند. سالها بود که به این قضیه رسیده گی نمی شد. یکی از معضلات بزرگ این است که حضور زنان در بخش های عدلی و قضایی و همچنان در صفوف پولیس کم است. این عدم تعادل دسترسی دولت را از دید تحقیقات و رسیدگی به مسایل جرمی و حقوقی به نیم جامعه محدود کرده و در بسا موارد کاملا مسدود ساخته است.

چهارم: در گذشته داخل شدن موتر ها و افراد به داخل کابل مورد بازرسی قرار میگرفت. بخاطر چند حادثه ای که صورت گرفته است اکنون فیصله شد که در خروج از کابل نیز موترها در موارد خاص و یا هم حسب لزوم دید بصورت عموم تلاشی میشوند. هموطنان ما مطلع باشند.

پنجم: متاسفانه شماری از مجرمین متکرر که وضعیت را در شماری از نواحی کابل خراب ساخته اند همان هایی اند که بهانه کرونا عفو شدند. من ازین عفو پیشمان و نادم هستم. در آن زمان خطر کرونا را درست درک کرده نمیتوانستیم و ترس ما این بود که نشود زندان به محل مرگ های دست جمعی تبدیل گردد.

ششم: از وزارت دفاع بخاطر تحویل گرفتن تمام پوسته های کوهی و سرکوهی از پولیس سپاس می نمایم. حداقل در ولایت کابل پولیس را به وظیفه اصلی اش که تنفیذ قانون است برمیگردانیم.

هفتم: قرار است تا ده روز دیگر پالیسی و یا روشی را بخاطر مراوده و یا برخورد با افراد مسلح در ولسوالی ها طرح ریزی نماییم. شماری از شخصیت ها و افراد با نفوذ در ولسوالی ها بنابر منصب و جایگاهی که دارند با خود سلاح حمل می نمایند. برای این معضل یک چارچوب رفتاری طرح خواهیم کرد. اکنون مشکل افراد مسلح در شهر کابل و نواحی تقلیل یافته است. قابل یاد آوری است که چندین تن از منسوبین پولیس بخاطر رهایی موتر های بی پلیت بدون اذعان و اجازه مقامات بالایی دستگیر گردیده و به سارنوالی معرفی شدند. این افراد پس از رهایی نیز هیچگاهی شامل نظام افغانستان شده نمیتوانند. در همین حال موتر بی پلیت و غیر قانونی یکی از مقامات دولتی نیز مصادره گردید.

نوت: ایجاد اعتماد به نفس و مصونیت کاری به لایه پایینی پولیس و امنیت ملی یکی از اهداف مدیریت راهبردی جلسات شش و نیم است. از اینکه در گذشته ها بازپرس و پیگیری کم بوده و یا برای بازپرس و پیگیری میکانیزم منظم ونهادینه وجود نداشته است نوعی از روحیه پخپل سری حاکم گردیده بود. در آغاز هر جلسه شش و نیم و هر روز از همه مسوولین در ارتباط به کارهای محوله پرسش صورت میگیرد. اساس پرسش ها را شکایت مردم – تحلیل ها – اطلاعات داخلی – حوادث و رویداد ها تشکیل میدهد. این سطح بازپرس ساحه برای فریب کاری و بی کفایتی را بصورت چشم گیر تنگ ساخته است و انشالله روزی صفر خواهد شد. صفر سازی مطلق جرم در جامعه انسانی غیر ممکن است. گاهی سطح جرایم با زمان ماقبل جلسات شش و نیم زیاد تفاوت ندارد اما سطح رسیدگی – تلاش برای رسیده گی و حل مسایل حداقل سه برابر شده است.

امرالله صالح

  پربازدید ترین