• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله: بحث روی آتش بس اولویت ما در مذاکرات است

عبدالله: بحث روی آتش بس اولویت ما در مذاکرات است

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که بحث درباره آتش‌بس و قطع خشونت‌ها در افغانستان در اولویت مذاکرات هیئت‌ جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه است.

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، شرکای بین المللی افغانستان در جلسه ای با مقامات کشور که روز گذشته (28 جدی) برگزار شد،  حمایت شان را از تلاش های صلح ، آتش بس و ارزش های بشردوستانه در کشور اعلام کردند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که بحث دربارۀ آتش‌بس و قطع خشونت‌ها در افغانستان در اولویت مذاکرات هیئت‌ جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه است.

آقای عبدالله بیان کرد: «هیئت در وقت معین به دوحه رفت و اکنون در قطر حضور دارد و آماده است با قاطعیت و صلاحیت با طرف مقابل در قضایای مختلف شامل اجندای صلح صحبت نماید. بحث روی آتش‌بس جامع و قطع خشونت‌ها در اولویت‌ بحث‌های هیئت جمهوری اسلامی افغانستان قراردارد.»

آقای عبدالله در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت اجما منطقه‌یی و بین‌المللی برای دست‌یافتن به صلح تأکید کرده‌است: «اجماع منطقه‌‌یی و بین‌المللی برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان حتمی است و با درک اهمیت موضوع جمهوری اسلامی افغانستان برای جلب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کند.»

دور دوم مذاکرات میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان ده روز پیش آغاز شدند اما منابع می‌گویند که این مذاکرات به کندی به‌پیش می‌رود و هیئت طالبان در بسیاری از نشست‌ها حضور نمی‌یابد.

معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست اما گفته‌است که تا پایان هفتۀ جاری بحث‌های جدی میان هیئت‌ها در دوحه آغاز می‌شود: «بحث روی تقسیم‌بندی اجندای صلح ادامه دارد و تا پایان هفته بحث‌های جدی میان دو طرف در باره‌ موضوعات مورد توافق آغاز می‌گردد.»

مذاکرات در دوحه در حالی به کندی به پیش می‌رود که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته‌اند و نبردها میان حکومت و طالبان در دست‌کم 22 ولایت جریان دارند.

  پربازدید ترین