• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز تجمع معترضان مسلح در مقابل کنگره های ایالتی آمریکا

 آغاز تجمع معترضان مسلح در مقابل کنگره های ایالتی آمریکا

 با نزدیک شدن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» و امنیتی شدن سراسر آمریکا، معترضان مسلح تجمع در مقابل ساختمان‌های کنگره ایالتی در سراسر این کشور را آغاز کردند.

با نزدیک شدن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در تاریخ 20 ژانویه 2021 (اول دلو/بهمن ماه)، برخی رسانه‌های غربی از آغاز ورود معترضان مسلح به نزدیکی محل استقرار ساختمان‌های کنگره‌های ایالتی در سراسر آمریکا گزارش کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «زیروهج» گزارش کرد که در میان افزایش نگرانی مقامات آمریکایی از تهدیدات معترضان مسلح، طی روزهای گذشته، صدها تن از نیروهای گارد ملی آمریکا برای محافظت از ساختمان کنگره در «واشنگتن دی سی» در خیابان‌های پایتخت ایالات متحده گشت‌زنی کرده‌اند.

طبق این گزارش، صبح روز گذشته (یکشنبه) به وقت محلی، معترضان مسلح طرفدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به چندین ساختمان کنگره ایالتی در سراسر آمریکا نزدیک شدند.

انتشار این خبر در شرایطی صورت گرفته است که هفته گذشته، «اف بی آی» هشدار داد که معترضان مسلح در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بایدن، آماده می‌شوند تا مقابل 50 کنگره ایالتی و کنگره در واشنگتن دی سی تظاهرات خشونت‌بار برگزار کنند.

در حالیکه بسیاری رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که معترضان مسلح از گروه راست افراطی «بوگالو» هستند، اما طبق این گزارش، به نظر می‌رسد که این معترضان عمدتاً آنارشیست‌های ضددولتی هستند و برخی از آنها خود را «پسران آزادی» می‌نامند و برخی دیگر از آنها می‌گویند که مخالف گروه راست‌افراطی «پراود بویز» (پسران مغرور) هستند و پیدایش ناگهانی آنها در نزدیکی مراسم تحلیف بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

خبرنگار میدانی «دیلی کالر» از کنگره ایالتی اوهایو گزارش کرد که 580 نیروی گارد ملی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا با هرگونه تظاهرات خشونت‌بار در روز تحلیف مقابله کنند.

کلیپ‌های ویدئویی از اوهایو نشان می‌دهد که معترضان مسلح که ظاهراً از جنبش بوگالو هستند به سمت ساختمان ایالتی حرکت می‌کنند.

تصاویر دیگری نیز در رسانه‌ها منتشر شده است که تجمع گروهی از معترضان مسلح در مقابل ساختمان‌های ایالتی «نیوهمپشایر»، «اورگن» را نشان می‌دهد و در مقابل ساختمان کنگره ایالتی ایلینوی، نیروهای گارد ملی به صورت کاملاً مسلح به حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و گروهی از نیروهای امنیتی در پی تهدیدات معترضان مسلح، در مقابل ساختمان کنگره ایالتی مینه‌سوتا مستقر شده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، معترضان مسلح گروه بوگالو همچنین در مقابل ساختمان کنگره ایالتی تگزاس و کنتاکی نیز تجمع کردند و وبگاه تحلیلی بلومبرگ در این خصوص گزارش کرد که گروههای شبه‌نظامی از هر دو جناح راست و چپ مقابل ساختمان ایالتی فرانکفورت ایالت کنتاکی تجمع کردند.

از طرف دیگر، با نزدیک شدن مراسم تحلیف بایدن، دست‌کم 25 هزار نیروی گارد ملی و دیگر نیروهای اجرای قانون در واشنگتن دی سی تجمع کرده‌اند و مسیرهای منتهی به کنگره و کاخ سفید را مسدود کردند.

پیش از این نیز مقام‌های دفاعی آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» گفته‌اند که نگران هستند که حمله یا تهدیدات دیگری از سوی نیروهای خودی که در تأمین امنیت مراسم تحلیف بایدن مشارکت دارند صورت بگیرد به همین دلیل «اف بی آی» در حال بررسی و نظارت شدید بر تمامی 25 هزار نیروی گارد ملی است که برای مراسم تحلیف به «واشنگتن دی سی» می‌آیند.

ایالت‌های میشیگان، ویرجینیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و واشنگتن - که ترامپ چندین بار ادعای وقوع تقلب انتخاباتی در آنها را تکرار کرده بود - از جمله ایالت‌هایی هستند که نیروی گارد ملی برای تأمین امنیت روز مراسم تحلیف، فعال کرده‌اند. ایالت تگزاس نیز ساختمان کنگره محلی را در روز تحلیف، تعطیل کرده است.

پیش‌تر نیز منابع مطلع در آمریکا خبر داده بودند نگرانی‌های امنیتی باعث به تعویق افتادن تمرین مراسم تحلیف بایدن شده که برای روز یکشنبه پیش‌بینی شده بود.

  پربازدید ترین