• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امضای تفاهم نامه با وزارت معارف عربستان گامی برای گسترش وهابیت در افغانستان

 امضای تفاهم نامه با وزارت معارف عربستان گامی برای گسترش وهابیت در افغانستان

درحالیکه پیش از این علما و کارشناسان کشور بارها نسبت به تلاش‌های عربستان برای گسترش وهابیت در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند افغانستان با وزارت معارف عربستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

«حنیف اتمر» در ادامه دیدارهای سفر سه روزه خویش به عربستان سعودی در دیدار با «حمد بن محمد آل شیخ» وزیر معارف تفاهم‌نامه‌ای را در بخش آموزش، تربیت مدرس، تدوین برنامه‌های آموزشی و واحدهای درسی و نیز اعطای بورسیه به دانشجویان افغان امضا کرد.

افغانستان درحالی این تفاهم‌نامه را با عربستان امضا کرد که ریاض طی سه دهه گذشته همواره نقش ایدولوژیک و تخریبی را در افغانستان دنبال کرده است.

افزایش نفوذ عربستان سعودی و شیوع وهابیت در افغانستان همواره سبب نگرانی مردم کشور و نیز کشورهای منطقه بوده و کارشناسان بر این باورند که ریاض از طریق ایجاد دانشگاه و نفوذ در بخش آموزشی برای ترویج افکار وهابیت در افغانستان تلاش می‌کند.

پیش از این نیز برخی نمایندگان پارلمان هشدار داده بودند که ورود عربستان به سیستم آموزشی افغانستان حتی اگر زیر نظر کابل هم باشد پیامدهای بسیار وحشتناکی به همراه خواهد داشت.

عربستان در سال‌های اخیر نیز برای گسترش نفوذ فرهنگی و دینی در افغانستان تلاش‌هایش را برای ایجاد مدارس دینی افزایش داده که سبب نگرانی علمای افغانستان از تدریس دروس وهابیت در مدارس کشور شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که تلاش عربستان سعودی برای نفوذ در نظام آموزشی افغانستان برای ترویج افکار وهابیت در کشور است، زیرا گروه‌های تکفیری جایگاهی بین مردم افغانستان ندارند، به همین دلیل حکام سعودی و برخی از کشورهای عربی در تلاش هستند از این طریق برای جریان‌های تکفیری پایگاه فکری ایجاد کنند.

  پربازدید ترین