• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران: در ملاقات با طالبان، آن ها را در مبارزه با امریکا مصمم دیدم

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران: در ملاقات با طالبان، آن ها را در مبارزه با امریکا مصمم دیدم

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به دنبال دیدار با هیأت طالبان در تهران، گفته که رهبران این گروه را در مبارزه با امریکا مصمم دیده است.

 هیأت بلندپایه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر و معاون سیاسی رهبر طالبان که صبح روز سه شنبه(7 دلو) به تهران سفر کرده، روز چهارشنبه(8 دلو) با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت وگو کرده است.

شمخانی به دنبال این دیدار در توییتر خود نوشته است: "در ملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که سیزده سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است".

در گزارشی که پیرامون این دیدار منتشر شده نیز به نقل آقای شمخانی آمده است: "آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست؛ راهبرد آمریکا تدوام جنگ و خون‌ریزی میان طیف‌های مختلف افغانستانی است."

او افزوده که ایران "هیچ‌گاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت".

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر ضرورت مشارکت همه اقوام در تعیین سرنوشت افغانستان در روندی کاملا مسالمت‌آمیز تاکید کرده است.

وی همچنین گفته که "آمریکا نمایش مذاکرات صلح را با هدف ایجاد بن‌بست در مذاکرات میان طرف‌های مختلف افغانستانی دنبال می‌کند تا آنها را مقصر ناامنی و بی‌ثباتی نشان دهند."

آقای شمخانی امنیت افغانستان، به ویژه در ولایت‌های هم‌مرز با ایران را امری غیرقابل اغماض دانسته و بر همکاری طالبان با دولت افغانستان برای مبارزه با هرگونه ناامنی و مقابله با تحرکات داعش تاکید کرده است.

در این دیدار، ملا عبدالغنی برادر نیز درباره روند مذاکرات صلح حرف زده و گفته: "ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد، می‌جنگیم."

وی تأکید کرده  که در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش کنند.

ملا برادر درباره همکاری در زمینه حفظ امنیت مرز میان افغانستان و ایران اعلام آمادگی کرده است.

در همین حال سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در مورد این سفر به خبرنگاران گفته است که هیأت طالبان ملاقات هایی با مسئولین بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، شخص وزیر خارجه این کشور، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و برخی مسئولین ذیربط دیگر خواهد داشت.

او خاطرنشان کرده که پیرامون این سفر و روند صلح افغانستان، گفت وگوهای ویژه ای در طول روزهای گذشته بین نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با همتایان خود در روسیه و آلمان، و همچنین با نماینده سازمان ملل انجام شده است. همچنین ویژه ایران در امور افغانستان رایزنی هایی با محمد حنیف اتمر، وزیر امورخارجه افغانستان در مورد این سفر داشته است.

خطیب زاده تأکید نمود که ایران در این سفر هیأت طالبان به تهران سعی می کند ابعاد مختلف و مسائل مرتبط با مذاکرات صلح افغانستان و روند دستیابی به صلح پایدار در این کشور مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد، به خصوص با در نظرداشت دست آوردهای 19 سال گذشته.

وی در مورد این سفر هیأت طالبان و رویکرد دولت جو بایدن پیرامون مذاکرات صلح افغانستان گفت: "موضع ایران متکی به واشنگتن نبوده، چه روزهایی دولت ترامپ سراسیمه به دنبال برخی اقدامات بود، و چه اکنون، ما فکر می کنیم  گفتگوهای بین الافغانی تنها راه حل صلح امیز برای افغانستان است. یک افغانستانی که دست آوردهای سالاها مجاهدت مردم این کشور حفظ شود و تمام گروه ها در ان نقش داشته باشند، تنها راه افغانستان صلح آمیز و باثابت است".

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح نمود که امریکا چاره ای ندارد که به سال ها تجاوز و دخالت در منطقه از جمله در افغانستان پایان بدهد و با خروج مسئولانه و متعهدانه بار رنج و دردی که برای مردم منطقه به دنبال داشته را کاهش بدهد.

این در حالی است که محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پیرامون این سفر در توییترش نوشته که ملا عبدالغنی برادر، معاون این گروه در راس یک هیات بلندپایه روز سه شنبه به تهران رفته است. او ادامه داده که در این سفر در مورد روابط دو کشور، وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران، اوضاع امنیتی و سیاسی دو کشور و منطقه بحث خواهد شد.

وزارت امورخارجه کشور نیز اعلام کرده از قبل در مورد این سفر هیأت طالبان به قطر آگاه شده است.

دور دوم مذاکرات بین الافغانی از حدود سه هفته قبل به این سو در قطر آغاز شده است، اما برخی از اعضای هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان، طالبان را متهم کردند که علاقه‌ای به مذاکرات مفید ندارند.

ایران همواره از صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و از طالبان خواسته که بر بنیاد ملاحظات و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات صلح، همکاری کرده و خشونت‌ها را کاهش دهند.

  پربازدید ترین