• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتحادیه اروپا خواستار رفع تحریم ها برای «بازگشت ایران به برجام» شد

اتحادیه اروپا خواستار رفع تحریم ها برای «بازگشت ایران به برجام» شد

 شبکه خبری الجزیره به نقل از یک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت رفع تحریم‌های آمریکا مشوقی برای بازگشت ایران به برجام خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای سه‌شنبه شب تأکید کرد رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا مشوقی برای «بازگشت ایران به برجام: خواهد بود.

کانال تلگرامی شبکه خبری الجزیره به نقل از «پیتر ستانو»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «همه مسائل مربوط به توافق هسته‌ای در کمیسیون مشترک [برجام] قابل رسیدگی است.»

شبکه خبری الجزیره بخش دیگری از اظهارات ستانو را اینطور نقل کرده است: «ما به صراحت از ایران خواسته‌ایم اقدامات یکجانبه‌اش در خصوص غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.»

طبق گزارش این رسانه، ستانو همچنین گفته «به دلیل تحریم‌های آمریکا فشار زیادی روی ایران قرار دارد و ما از واشنگتن می‌خواهیم تحریم‌ها را رفع کند.»

او در ادامه گفته رفع تحریم‌ها علیه ایران مشوقی برای این کشور جهت بازگشت به تعهداتش در توافق هسته‌ای خواهد بود.

ستانو در حالی از «بازگشت ایران» به توافق هسته‌ای سخن گفته که جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از این برجام و اجرایی نشدن وعده‌های اروپایی‌ها با استناد به مفادی از همین توافق که به تهران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های مقابل تعهداتش را کاهش دهد برخی از تعهداتش را کاهش داده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال 1397 از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

  پربازدید ترین