• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر پیشین پاکستان: طالبان معتقدند با بازگرداندن امارت اسلامی، صلح برقرار می شود

 سفیر پیشین پاکستان: طالبان معتقدند با بازگرداندن امارت اسلامی، صلح برقرار می شود

سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن می گوید که تعریف طالبان از صلح با تعریف دولت افغانستان و امریکا، بسیار متفاوت است. طالبان معتقدند که با بازگشت امارت اسلامی، صلح برقرار می شود.

در حالی که دور دوم مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر با کندی پیش می رود، حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در امریکا گفته که "به عنوان یک منتقد از توافق‌نامه امریکا و طالبان، آن را به عنوان یک توافق‌نامه خروج بدون هیچ عنصر صلح می‌دانم."

وی افزوده است: "در آن توافق‌نامه طالبان، فقط به یک چیز متعهد شدند، و آن این است که وارد مذاکرات بین‌الافغانی شوند، نه اینکه با صلح موافقت کنند."

حقانی می‌گوید که تعریف طالبان از صلح بسیار متفاوت با تعریف ایالات متحده یا دولت افغانستان است.

او گفته که طالبان بدین باورند که با بازگرداندن امارت اسلامی، صلح برقرار می‌شود.

این در حالیست که چند روز قبل در گزارشی که به سفارش کانگرس امریکا تهیه شده بود، به دولت جدید این کشور توصیه شده که ایالات متحده باید برنامه خروج کامل نیروها از افغانستان را عقب بیاندازد و کاهش بیشتر نیروها را از جمله به پیشرفت مذاکرات صلح و کاهش خشونت از سوی طالبان گره بزند.

این گزارش، که یک گروه فراجناحی تدوین کرده، می گوید که خارج کردن همه نیروهای امریکایی در این مقطع می تواند به جنگ داخلی، بی ثبات شدن منطقه و احیای تهدیدهای القاعده بینجامد.

این گزارش با استقبال دولت افغانستان و مخالفت طالبان روبرو شده است.

براساس توافق دوحه - میان دولت امریکا و طالبان - این گروه باید حملات به نیروهای امریکایی را متوقف کند، سطح خشونت ها در افغانستان را به شدت کاهش دهد، و گفتگوهای صلح با دولت افغانستان را پیش ببرد.

ایالات متحده نیز در توافقنامه ای که زمستان سال گذشته در دوحه با طالبان امضا کرد، قول داد به تدریج از شمار نیروهای خود در افغانستان بکاهد و تا مه 2021 میلادی نظامیان این کشور به صورت کامل از افغانستان خارج شوند.

  پربازدید ترین