• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعتراف به شکست به سبک بایدن/ «پیروزی نهایی» از آن ملت یمن است

 اعتراف به شکست به سبک بایدن/ «پیروزی نهایی» از آن ملت یمن است

به نظر می‌رسد با توجه به دستور اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره توقف حمایت و فروش سلاح آمریکایی به ائتلاف سعودی- اماراتی، جنگ یمن که شش سال دستور مستقیم آن از واشنگتن رسید، اینک نیز دستور پایان آن نیز از واشنگتن رسیده است، این امر نشان می‌دهد که آمریکا مسئول اصلی این جنگ و فاجعه انسانی است که ملت یمن از سال 2015 با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این تصور که، عواطف انسانی باعث شده که "جو بایدن" دستور توقف حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن را صادر کند، اشتباه است. سیاست آمریکا در مدار عواطف انسانی یا اصول اخلاقی پیش نمی‌رود اگر اینگونه بود این عواطف در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان، که ملت‌های‌شان از جنایت‌های نیروهای آمریکایی رنج می‌برند، موثر واقع می‌شد.

تنها تفاوت در پرونده یمن این است که ملت یمن نه تنها با مقاومت و پایداری مثال‌زدنی‌اش توانست متجاوزان را ناکام بگذارند بلکه توانستند عمق عربستان سعودی را و نیز رگ حیاتی اقتصاد این کشور را هدف قرار دهند بدون آنکه آمریکا بتواند به رغم فروش میلیاردها دلار تسلیحات به ریاض، از این همپیمان سنتی خود دفاع کند.

خطراتی که عربستان سعودی را داخل و در مرزهایش تهدید می‌کند، پشت تصمیم بایدن برای توقف حمایت از ائتلاف سعودی و ایجاد راه برون‌رفتی برای "محمد بن‌سلمان" و "محمد بن‌زاید" از باتلاق نبود بلکه دلیل اصلی، فاش شدن مداخله مستقیم رژیم اسرائیل در این جنگ است که نیروهای مسلح یمن را تحریک و خشمگین کرده است به نحوی که این نیروها تهدید کرده‌اند در صورت تداوم نقش‌آفرینی اسرائیل در جنگ علیه ملت یمن، عمق فلسطین اشغالی را هدف قرار خواهند داد . لذا این تهدید جدی نیروهای یمنی، بایدن را به اندیشیدن درباره راه‌حلی جهت پایان دادن به این جنگ و ایجاد راهی برای حفظ آبروی باقی‌مانده بن‌سلمان و بن‌زاید و "بنیامین نتانیاهو" واداشت.

واضح است که دولت یمن در صنعا، به رغم استقبالش از طرح بایدن، منتظر عملی شدن این شعار یعنی پایان جنگ و لغو محاصره ملت یمن است و اینگونه مشخص خواهد شد که آیا بایدن در این طرح ابتکاری خود جدی و صادق است یا خیر. آمریکا پیشتر نیز وعده‌های بسیاری درباره پایان جنگ یمن داده ولی در حد جوهری بر روی کاغذ مانده است. از سوی دیگر، سابقه بایدن نشان می‌دهد که نباید به حرف‌ها و وعده‌های این مرد اعتماد کرد؛ جنگ سعودی- امارات علیه یمن در سال 2015 زمانی آغاز شد که بایدن معاون "باراک اوباما" رئیس‌جمهور وقت امریکا بود.

از همان روز جنگ علیه یمن، ملت یمن آن را جنگ ائتلاف آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اماراتی می‌خواندند. هدف این جنگ بازگرداندن "مشروعیت"( دولت مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی) نبود بلکه هدف واقعی تقسیم یمن، آواره کردن ملت یمن و مصادره و غارت ثروت‌هایش و سیطره بر بنادر این کشور بود تا از این راه، "امنیت و ثبات اسرائیل حفظ شود".

درخواست بایدن برای توقف جنگ علیه یمن و تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی، اعترافی رسمی به شکست طرح آمریکایی در یمن و شکست ابزار و ادوات آمریکا- رژیم‌های سعودی، صهیونیستی و امارات- در اجرای این طرح است. ملت یمن با مقاومت مثال‌زدنی‌اش توانست متجاوزان و اربابان‌شان را به زانو دربیاورد و همین مقاومت، آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن را طی 6 سال جنگ در یمن رسوا ساخت. ننگ و عار نصیب آمریکا و اذناب آن و پیروزی به نام مردان سرسخت و مبارز یمن ثبت شد.

سعید محمد

  پربازدید ترین