• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ناپدید شدن 125 تن در نتیجۀ شکست دو بند آب در هند

 ناپدید شدن 125 تن در نتیجۀ شکست دو بند آب در هند

مقام‌های محلی هند امروز (دوشنبه، 20 دلو) می‌گویند که شمار قربانیان این رویداد به 14 تن رسیده‌است و 125 تن دیگر ناپدید استند.

این رویداد روز گذشته در منطقۀ "چامولی" در شمال هند هنگامی رخ داد که شکستن یخ‌های بزرگ هیمالیا به شکست دو بند آب و جاری شدن سیل انجامید.

مددرسانان در روستای چک لتا در منطقۀ چامولی در ایالت اوتراکند هند، پس از ساعت‌ها جستجو، یک تن از ناپدید شده‌گان را زنده پیدا کردند.

بسیاری از ناپدید شده‌گان، کارگرانی استند که بر پروژۀ بند هایدروالکتریک ریشی گنگا، کار می‌کردند.

تریوندرا سنگ راوت، وزیر اعلای ایالت اوتراکند هند گفت: "نزدیک به 125 تن ناپدید استند؛ اما این شمار شاید افزایش یابد. زیرا اکنون همگی در عملیات نجات مشغول استند."

در کنار یک تنی که از زیر گل و لای نجات یافته، مددرسانان 12 تن دیگر را که در یک تونل گیر مانده بودند، نجات داده‌اند، اما از سرنوشت ده‌ها تن دیگر، خبری نیست.

به گفتۀ گواهان، کوهی از سنگ، خاک، برف و یخ، با سرازیر شدن به دره، یک روستا را به ویرانی کشانید.

پُران سنگ رانا، باشندۀ روستای چک لتا گفت: "من پایین و بالا می‌دیدم؛ اما متوجه چیزی نشدم. پنج دقیقه بعد، چیزی را دیدم که شبیۀ فلم‌های بالیوود بود؛ اما هیچ گاهی چنین صحنه‌یی را ندیده بودم. تا 100 نفر می‌دویدند تا زنده بمانند؛ اما نتوانستند و دریا آنها را بلعید."

هر چند نخست وزیر هند با قربانیان ابراز همدردی کرده، یکی از این روستانشینان می‌گوید که مردم با مشکلاتی رو به‌رو استند.

اوتراکند، در یکی از شمالی ترین بخش‌های هند، یکی از ایالت‌های سیلاب خیز این کشور است که هر سال گواه سیل، لغزش زمین و رویدادهای طبیعی دیگر است.
 
اکنون گروه‌های مدافع محیط زیست، بر بازنگری پروژه‌های برق و آب در کوه‌های حساس این ایالت، تأکید می‌کنند.

  پربازدید ترین