• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقاد سفیر ایران از برخورد متفاوت با قضایای مهاجرین از ایران تا ترکیه؛ فریب جریان های ضد ایران و افغانستان را نخورید!

 انتقاد سفیر ایران از برخورد متفاوت با قضایای مهاجرین از ایران تا ترکیه؛ فریب جریان های ضد ایران و افغانستان را نخورید!

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان پیرامون برخی قضیه ها و حوادث مربوط به وضعیت مهاجرین افغانستانی در این کشور که در مواردی مشکوک و نادرست بوده، و تفاوت  در برخورد با این قضایا و حوادث مشابه در دیگر کشورها چون ترکیه، و همچنین جرایمی که توسط مهاجرین در ایران اتفاق می افتد، تأکید می کند که این گونه برخوردها در افغانستان یک توطئه است و برخی برای آن از کشورهای خارجی پول می گیرند. بهادر امینیان از دولت و ملت افغانستان خواست که فریب جریان های ضد ایران و افغانستان را نخورند و به جریان های ایران ستیزی که پول می گیرند تا علیه ایران کار  کنند، میدان ندهند.

 
بهادر امینیان که در گفت وگو با خبرنگار آوا در کابل صحبت می کرد، در بخش پایانی این مصاحبه، به سوالاتی در مورد وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران و رویکرد این کشور در این مورد پاسخ داد.

وی در اولین پاسخ گفت:
"در طول این چند سال میلیون ها مهاجر افغان بدون مجوز و بدون گرفتن اجازه از کشور ایران وجود دارند و ما علیرغم اینکه مشکلات زیادی داشتیم و سخت ترین تعزیرات علیه مردم ما تحمیل می شد و ما سفره کوچکی داشتیم و روز به روز کوچکتر می شد؛ ولی همیشه سعی کردیم این سفره کوچک را با برادران و خواهران افغان نیز شریک کنیم. الان نزدیک به 500 هزار دانش آموز افغانستان، مجاناً و بدون داشتن اسناد هویتی در مدارس ایران درس می خوانند و همچنین از خدمات درمانی ایران بهره مند می شوند. بخش زیادی از بازار کار ایران را مهاجرین افغانستان گرفته اند؛ در حالی که تعداد زیادی از جوان های ایرانی بیکار هستند و از آن طرف هم سالانه صدها هزار نفر بدون داشتن هیچ مدرکی وارد ایران می شوند و ما با دولت افغانستان به توافق رسیدیم که برای مهاجرین مدرک و شناسنامه بدهند و الان هیات صد نفره ای از وزارت خارجه افغانستان در ایران است تا به همه مهاجرین شناسنامه و گذرنامه بدهد تا حضورشان در ایران قانونی شود بنابراین اگر می گویند رفتار ایران با مهاجرین درست نیست؛ چرا باز هم به ایران می روند؟ چرا به بقیه کشورهای همسایه نمی روند؟ متاسفانه این جریان‌های ضد ایرانی قدرناشناس که وجود دارند و فقط می خواهند سیاه نمایی بکنند پول می گیرند از خارجی ها به خاطر اینکه تبلیغ کنند علیه ایران و یک عده هم تسلیم آنها می شوند.

ایران مشکلات دارد. وقتی که چند میلیون نفر اتباع یک کشور در کشور دیگر باشند و اینها غیر قانونی و قاچاقی باشند و بعد مواد مخدر از این کشور به ایران انتقال دهند چنانچه سال گذشته یک میلیون و 200 هزار کیلوگرام تریاک در ایران کشف شد که از افغانستان رفته، بخش‌زیادش را اتباع افغانستان وارد کردند و پولیس با اینها برخورد می کند ممکن است کشته بشوند چنانچه چند هزار از پولیس ما کشته شده اند.

در این اواخر یک حادثه در یکی از مناطق ایران اتفاق افتاد. یکی از اتباع افغانستان سر پنج نفر ایرانی را برید؛ اما می خواهیم که مشکل با مهاجرین ایجاد نشود؛ ولی اگر قضیه برعکس اتفاق بیافتد می دانید چه جنجالی برپا می شود. سال گذشته یک ماشین (موتر) در یزد غیر قانونی حرکت می کرده پولیس جلوش را می گیرد و تصادف می کند و یک نفر کشته می شود در اینجا موجی راه افتاد و یک عده پول می گرفتند و هر روز جلو سفارت می آمدند و علیه ایران شعار می‌دادند و فحش می دادند به خاطر اینکه این ماشین تصادف کرده. همین اتفاق در ترکیه افتاد؛ اما آب از آب تکان نخورد و یک نفر از جامعه مدنی و یا کسانی که پول می گرفتند و حرف می زدند، نگفتند که چرا این اتفاق افتاد. وقتی که این تفاوت برخوردها را می بینیم خود آدم‌های عاقل و منصف باید بدانند که یک توطئه است پشت سرش و پول می گیرند از خارجی ها. به هر صورت امیدوار هستیم که وضعیت مهاجرین افغانستان در ایران بهتر شود و اصلاً برگردند به کشورشان".

♦ در یک سال گذشته پیرامون برخی حوادث در ایران که گنگ و مبهم نیز بوده، دستگاه دیپلماسی افغانستان و سفارت کشور در تهران با نوعی شتاب زدگی و صدور بیانیه های مختلف عمل کرده، در شرایط موجود، توقع شما از طرف مقابل تان چیست؟

امینیان: نه تنها در آن مورد؛ بلکه چند وقت پیش یک فلم جعلی مال یک کشور عربی نشان داده شد که در ایران علیه اتباع افغانستان است. متاسفانه وزارت خارجه افغانستان در این مورد بیانیه داد؛ در حالی که هیچ سندی نداشت بعد هم فهمیدند که اشتباه کرده‌اند و بلافاصله گفته‌های شان را اصلاح کردند. بنابراین توقع ما این است که در این گونه موارد مشکلات همدیگر را درک کنیم ناسپاسی نشود؛ زیرا در این گونه موارد کسانی که بیشتر ضرر می کنند اتباع افغانستان هستند. وقتی که ما اینهمه خدمت به آنها دادیم و بعد اینگونه برخورد می شود آنها ضرر می کنند. امیدواریم که با تعامل بیشتر و عاقلانه تر نگاه کنند و میدان ندهند به جریان های ایران‌ستیزی که پول از دیگران می گیرند و علیه ایران کار می کنند و ما اطلاعات داشتیم که یک سفارت خارجی تمام تلاشش را می کرد و پول می داد به چند نفر تا جلو سفارت تظاهرات کنند فلم می گرفتند و در تمام شبکه های تلویزیونی پخش می کردند؛ چون از جای خاصی هدایت می شدند. پس گول جریان های ضد ایران و افغانستان را نخوریم.

ما در تماس زیاد هستیم که هر اتفاقی برای مهاجرین می افتد اصلاح شود و تغییر داده شود. هم مسئولین خود را به خصوص در قضیه عابربانک‌ها که قبلاً اقدامی شد و کارشان قانونی بود؛ چون از قبل اعلام کرده بودند که باید انجام بدهید و بر اساس ضرب الاجلی که داده بودند که تا این تاریخ اگر این کار را انجام ندهید کارت ها بسته می شود، اتباع افغانستان کارهای لازم را انجام نداده بودند و کارت های بانکی را بسته بودند که مشکلات ایجاد کرد و ما در داخل هم تلاش می کنیم که با عنایت و توجه بیشتر با مهاجرین برخورد شود. کمک و همکاری شود. ممکن است آنها مشکلاتی داشته باشند، ممکن است بعضی‌های‌شان سواد نداشته باشند، اطلاع نداشته باشند نتوانسته اند این کارها را انجام دهند؛ لذا در همه حال می خواهیم همکاری بیشتری توسط سفارت افغانستان در ایران با مهاجرین داشته باشیم

  پربازدید ترین