• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا باید در مورد عدم بازگشت طالبان به میز مذاکره پاسخ بدهد/ ایران هنوز تصمیمی برای پذیرش دعوت روسیه نگرفته است

امریکا باید در مورد عدم بازگشت طالبان به میز مذاکره پاسخ بدهد/ ایران هنوز تصمیمی برای پذیرش دعوت روسیه نگرفته است

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد عدم بازگشت طالبان به میز مذاکرات صلح با هیأت افغانستان و تغییر رویکرد این گروه، می گوید که امریکا باید در مورد این رویکرد طالبان پاسخ بدهد. سعید خطیب زاده همچنین گفت که ایران هنوز تصمیمی برای پذیرش دعوت روسیه برای حضور در نشستی پیرامون صلح افغانستان نگرفته و در حال بررسی این دعوت است.
 
سعید خطیب زاده در مورد سفر هیأت طالبان به تهران و دست آوردهای آن گفت که این سفر، سفری از پیش تعیین شده با دستور کار مشخص در خصوص پیشبرد گفتگوهای بین الافغانی بود و باید بر همین اساس از آن انتظار داشت. این نشست برای رایزنی در مورد روند صلح افغانستان در نظر گرفته شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد که هیأت طالبان با کشورهای مختلفی در حال گفتگو هستند، دفاتری در برخی کشورها دارند و به خصوص ماه ها و سال ها با امریکا در حال مذاکره بوده و با این کشور توافقنامه امضا کرده است، بر این اساس، این که رویکرد طالبان تغییر نکرده و به میز مذاکرات بازنگشته را باید امریکا پاسخ بدهد.

وی در خصوص دعوت روسیه از ایران برای شرکت در نشت فرمت مسکو برای صلح افغانستان با حضور روسیه، امریکا، چین، پاکستان و ایران تأکید کرد که این دعوت قبلا هم از سوی مسکو وجود داشته و تکرار شده و در ارتباط نزدیک با روسیه هستیم.

اما به گفته خطیب زاده، پاسخ ایران به روسیه به دلیل عدم تضعیف ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی افغانستان روشن بوده است.

وی با بیان این که از پروسه های کمک کننده به روند صلح افغانستان حمایت می کنند، اما تصمیم گرفته اند در جاهایی که دولت افغانستان حضور ندارد و حضور ایران باعض تضعیف جمهوری اسلامی افغانستان می شود، حضور نداشته باشند.

با این وجود نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران پیرامون دعوت تازه روسیه از ایران برای حضور در نشستی پیرامون افغانستان گفت که تحولاتی صورتی، در حال بررسی این دعوت هستند و به محض این که بررسی های شان به نتیجه برسد، تصمیم خود را اعلام خواهند کرد.

به دنبال بن بست در مذاکرات صلح افغانستان و خروج طالبان از میز مذاکره و همچنین برنامه امریکا برای بازبینی توافق صلح با طالبان، به خصوص تصمیم کنار گذاشته شدن زمان بندی خروج کامل از افغانستان در ماه می پیش رو، روسیه رایزنی های خود در این مورد را افزایش داده و تلاش دارد ابتکار عمل را به دست بگیرد. روسیه تلاش دارد نشست مورد نظر با حضور قدرت های جهانی و منطقه در مورد افغانستان را تا پایان ماه فبروری برگزار کند، اما به جز چین و شاید پاکستان، هنوز امریکا و ایران تصمیمی در این مورد اعلام نکرده اند.

طالبان تنها راه بازگشت به میز مذاکرات و پیشبرد روند صلح با هیأت افغانستان را اجرای کامل و بدون قید و شرط توافقنامه با امریکا خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود، در پاسخ به سوالی در مورد نهایی شدن سند جامع همکاری های راهبردی ایران و افغانستان گفت که این سند تقریبا نهایی شده و اگر دولت افغانستان پاسخ یکی دو نکته باقی مانده را بدهد، برای فردا آماده امضای این سند خواهند بود.

  پربازدید ترین