• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شورای امنیت ملی: جنگجویان خارجی هنوز هم در صفوف طالبان حضور دارند

 شورای امنیت ملی: جنگجویان خارجی هنوز هم در صفوف طالبان حضور دارند

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می گوید که هنوز هم جنگجویان خارجی به ویژه، اعضای القاعده، در صفوف طالبان در جبهات جنگ علیه نیروهای دولتی، حضور دارند.

رحمت الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان امروز در پیامی که به رسانه ها فرستاده، می‌گوید که طالبان در کنار شکستن تعهدات توافقنامۀ دوحه، نه خشونت‌ها را کاهش داده و نه روابط شان را با القاعده قطع کردند.

اندر در این پیام گفت که امسال برخلاف سال‌های گذشته، جنگ نیز در افغانستان در فصل زمستان کاهش نیافته است.

او گفت که جنگجویان خارجی به ویژه القاعده هنوز هم در صفوف طالبان در جبهات جنگ حضور دارند.

اندر افزود: "تا اکنون هیچ شواهدی وجود ندارد که بیانگر علاقمندی طالبان به قطع روابط با گروه‌های تروریستی خارجی را ثابت کند، چون طالبان و القاعده مشترکات ایدیولوژیک دارند که به تقسیم‌بندی جغرافیایی کشورها نیز باور ندارند".

ایالات متحدۀ امریکا، 29 فبروری سال گذشته میلادی، توافقنامۀ صلح را با طالبان امضا کرد که قطع رابطۀ طالبان با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده یکی از شرایط آن بود.

این در حالی است که بر اساس یک مکتوب، طالبان به جنگجویان شان دستور داده که از حضور جنگجویان خارجی در صفوف شان جلوگیری کنند.

در این مکتوب هشدار داده شده‌ که هرگاه چنین کاری صورت گیرد، مسؤولان ولایتی طالبان از سمت‌های شان برکنار، واحدهای جنگی شان منحل و برای مجازات‌ به کمیسیون نظامی، معرفی می‌شوند.

این مکتوب در حالی منتشر می شود که پیش از این علاوه بر مقامات حکومت افغانستان، برخی سازمان ها و مقامات خارجی از ارتباط طالبان با گروه های تروریستی دیگر مانند القاعده خبر داده بودند.

اواخر ماه دلو سال جاری، شبکه ان.بی.سی نیوز در مطلبی به نقل از ادموند فیتون براون، هماهنگ کنندۀ تیم نظارتی سازمان ملل متحد، نوشت که رابطه طالبان و القاعده هنوز قطع نشده است.

او که فعالیت‌های گروه طالبان و شورشیان دیگر را در افغانستان زیر نظارت دارد، گفته بود که طالبان با وجود تعهد در توافقنامۀ دوحه با امریکا، به قطع همکاری با گروه‌های تروریستی، به شبه نظامیان خارجی اجازه می‌دهند تا در افغانستان آموزش ببینند و جنگجویان را در کنار نیروهای خود مستقر کنند و رابطه نزدیک با القاعده را ادامه داده‌اند.

  پربازدید ترین