• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مشاور شدن هزاره ها فقط برای توجیه تبعیض علیه هزاره ها است!

مشاور شدن هزاره ها فقط برای توجیه تبعیض علیه هزاره ها است!

هزاره ها را نمی گذارند که در رأس یک اداره قرار بگیرند و یا سمت اجرایی مانند ریس ، فرمانده ، سفیر و غیره داشته باشند ، دم و دستگاه انحصار و تبعیض برای اینکه هزاره ها را در مقابل هزاره ها قرار دهند آسان ترین و ارزان ترین راه را برای توجیه تبعیض علیه هزاره ها پیدا کرده اند که آن مقرر نمودن افراد ارزان ، بدون خواست و جیب محور در پست بی صلاحیت مشاوریت است ، وظیفه اینها مساوی است به وظیفه فیسبوک چلونکی ها!

البته در بعضی کشورها در بعضی ادارات از افراد کارکشته و متخصص یک عرصه برای مشاوریت استفاده می کنند ولی در افغانستان مشاوریت برای هزاره ها فقط ارزان ترین راه برای توجیه تبعیض است.

این که چرا هزاره ها پست مشاوریت را می پذیرند ارتباط میگیرد به عدم خودباوری هزاره ها ، قبول تبعیض در زندگی ، تسلیم در مقابل تبعیض ، زندگی با تبعیض ، سازش با تبعیض  و تا هنوز هم قبول خصلت بردگی آنها که میراث یک دوران تاریخی بیش از یکصد و بیست پنج سال است و باورمند هستند که بالاتر از مشاوریت شایسته و بایسته آنها نیست و در دایره تبعیض باید همراه با تبعیض  زیست.

بیشترین ترس برده ها از آزادی است چون آزادی آنها سلب شده است باور به ازای ندارند و برای اینکه برده ها قبول کنند که انسان ها بایکدیگر مساوی هستند به وقت و مبارزه نیاز است.

همین های که مشاور می شوند ، شوند و این مربوط به خود شان است اما زیان آنها وقت به جامعه می‌رسد که مدافع ، مفسر و توجیه کننده تبعیض می شوند حتی اگر پیشمرگه می شوند از نام و آدرس خود شوند و فقط به نمایندگی از یک قوم پیشمرگه نشوند.

بازهم تکرار می کنم اگر توجیه کننده تبعیض نمی شوید برای حاجی فضلی مشوره بدهید که به جای هجده نوع گوشت از صد نوع گوشت استفاده نمایند و باهم عیش و نوش کنید که حداقل از مشاوریت لذت ببرید.

حسن علی عدالت

  پربازدید ترین