• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مارشال دوستم: اگر گفتگوهای صلح نتیجه ندهد، آمادۀ جنگ با طالبان هستم

مارشال دوستم: اگر گفتگوهای صلح نتیجه ندهد، آمادۀ جنگ با طالبان هستم

معاون پیشین ریاست‌جمهوری و رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان پس از یک‌و نیم سال دوری، امروز شنبه (نهم حوت) به کابل برگشت.

مارشال عبدالرشید دوستم هدف از برگشتن‌اش به کابل را دیدار با رئیس‌جمهور غنی و رهبران سیاسی و گفتگو در مورد وضعیت فعلی کشور توصیف می‌کند.

آقای دوستم در مراسمی که به مناسبت بازگشت او به کابل برگزار شده بود، با انتقاد از افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان می‌گوید که این گروه با بدترکردن وضعیت کشور، در پی سلب اعتماد مردم نسبت به دولت است.

معاون پیشین ریاست‌جمهوری با اشاره به گفتگوهای صلح بین‌الافغانی در دوحه می‌گوید، اگر این روند با شکست مواجه شود، او آمادۀ جنگ با طالبان است.

مارشال دوستم می‌گوید: «از پروسۀ صلح حمایت می‌کنیم و اگر نتیجه نداد، آمادۀ دفاع از این سیستم و جمهوریت هستیم. شما شاهد آن خواهید بود. مطمین باشید راه ما حق است، جنگ ما جنگ حلال است، ما برندۀ میدان جنگ هستیم. ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم جنگ را خاتمه داده نمی‌توانیم؛ اما طالب را شکست داده می‌توانیم».

عبدالرشید دوستم پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2019 به کابل نیامده و حتی پس از آن‌که در نتیجهٔ توافقی‌که میان رئیس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله در ماه سرطان همین سال رتبه مارشالی به او داده شد نیز به کابل نیامد.

اعطای رتبۀ مارشالی یکی از موارد توافق میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان 1398 بود، انتخاباتی‌که نتایج آن جنجالی شد و سرانجام با توافق میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به بحران انتخاباتی پایان داده شد.

مارشال دوستم چندی پیش در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود که او 20 ماه است که با وجود درخواست‌های مکرر نتوانسته با رئیس‌جمهور ملاقات کند. او در این مدت در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان به سر می‌برد و چندین سفر منطقه‌ای نیز داشت.

  پربازدید ترین