• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مسعود: برای برقراری صلح، باید حکومت موقت بیاید

مسعود: برای برقراری صلح، باید حکومت موقت بیاید

احمدضیا مسعود معاون پیشین ریاست‌جمهوری می‌گوید که برای برقراری صلح و آتش‌بس در افغانستان، باید حکومت موقت به‌میان آید.

آقای مسعود که روز (چهارشنبه، 13 حوت) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «[به‌خاطر اینکه] پروگرام صلح تطبیق شود، ما به این عقیده‌ایم که باید آتش‌بس صورت گیرد. ضرورت اینکه آتش‌بس در کشور ما تحقق پیدا کند، این است که یک حکومت موقت به‌میان آید.»

او افزود که با به‌میان‌آمدن حکومت موقت، گروه طالبان نیز به پذیرش آتش‌بس موافقت می‌کند. معاون پیشین ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «وقتی که طالبان را بگویی که آتش‌بس کنند، می‌گویند که در موجودیت اشرف‌غنی (رییس‌جمهور)، آتش‌بس نمی‌کنند.»

در همین حال، او افزود که با تشکیل حکومت موقت و یا هم انتقالی، می‌توان در مورد موضوعاتی که دولت افغانستان در میز مذاکره با گروه طالبان روی آن‌ها به تصمیم رسیده نمی‌تواند، در «لوی‌جرگه‌ی تعدیل قانون اساسی» تصمیم گرفت.

احمدضیا مسعود، چگونگی نظام آینده‌ی سیاسی را از جمله‌ی این موارد خواند. او گفت: «این موضوعات را ما سر میز مذاکره با طالبان نمی‌توانیم حل‌و‌فصل کنیم. آنان امارت بگویند و ما جمهوریت. وقتی ما می‌توانیم راه حل برای‌شان پیدا کنیم که از طریق یک نهاد سیاسی بزرگ مثل لوی‌جرگه‌ی تعدیل قانون اساسی آن‌ها را مطرح کنیم تا نمایندگان مردم افغانستان تصمیم بگیرند که کدام ارزش‌ها را مردم قبول می‌کنند.»

او تأکید کرد که هیأت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر، مشروعیت سیاسی لازم برای تصمیم‌گیری در این مورد را ندارند.

آقای مسعود گفت که به‌میان‌آمدن حکومت موقت یا انتقالی در کنار آتش‌بس، شرایط ادغام برای گروه‌های نظامی و سیاسی طالبان در نهادهای امنیتی و جامعه‌ی مدنی، برگزاری لوی‌جرگه‌ی تعدیل قانون اساسی، اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف موضوعات «مجرد» نیست، بلکه شامل روند صلح افغانستان است.

او همچنان گفت که جامعه‌ی جهانی نیز به این عقیده است. به گفته‌ی معاون پیشین ریاست‌جمهوری، جامعه‌ی جهانی به باور است که روند صلح افغانستان در یک نشست به اشتراک شخصیت‌های مطرح سیاسی کشور، به بحث گرفته شود.

از سویی آقای مسعود بااشاره به نگرانی‌ها در مورد پیامد منفی روی‌کارآمدن حکومت موقت در کشور گفت که با به‌میان‌آمدن این حکومت، ساختار سیاسی و یا نظام از بین نمی‌رود، بلکه تنها موقعیت افراد تغییر می‌کند.

این درحالی است که اخیرا شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع در وزارت خارجه‌ی امریکا گزارش کرده‌اند که زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در سفر اخیرش به کابل، طرح حکومت همه‌شمول را با بزرگان سیاسی در افغانستان مطرح کرده و قرار است به‌زودی با طالبان نیز شریک کند.

جلیل رونق
اطلاعات روز

  پربازدید ترین