• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شهید مزاری معمار عدالت اجتماعی و وحدت ملی بود

 شهید مزاری معمار عدالت اجتماعی و وحدت ملی بود

شهید‌ مزاری بخاطر برابری، عدالت اجتماعی و وحدت ملی رزمید و برای دفاع از محروم ترین اقشار جامعه و احیایی حقوق آنها تا پای جان ایستاد و با افتخار شربت شیرین شهادت را به دست قسی القلب ترین انسانهای متحجر ناپاک چشید لذا در تارَک تاریخ نقش بست و ابدی شد.

سلام بر روح بلند و هدف‏ مقدس و خون پاک شهیدِ که، جانش را در کف‏ اخلاص گذاشت عزت و شرف آزادی را به انسانیت هدیه کرد.

گرچه سالهاست غروب دل انگیز و آه حسرت دیدارش لرزه بر اندام رهروان عاشق و خسته دلان مضطرش بجا گذاشته است.

اما تبسم شیرین نگاهش به قله های پیروزی و پرورش لاله های فرحبش، از خاکستر وجودش و خاطرات پرافتخارش مایه غرور و عزت و سر بلندی مردمی شده است، که همیشه در تاریخ غمبار و تاریک و پرابهام، در زباله دانهای چرکین تعصب رنج برده اند، و از تعصبات کور نژادی از هیچ قتل، غارت و تاراج، به دست مدعیان صاحب ملک و مملکت مصون نبوده اند، حتی امروز هم از جنایات سفاکشان به تفاخر سخن می زنند  و به القاب شاه و ملک و امیر و غازی و فاتح یاد می کنند! و به تخیلِ تصاحب و تکرر تاریخ گرفتارند.

اما شهید مزاری برای رسیدن به خدای احد و واحد، ‌بست بساط فتنه، دفاع از ناموس و شرف، تقابل با شرک، برابری و عدالت اجتماعی، رزمید و از زرق و برق پوچ دنیا دوری گزید، از زن و فرزند، اقوام و ‌عشیره گذشت، از هوس‏ها و آرزوهای فریبنده و نیرنگ گونه دنیا برید، با تشرِحقارت به دنیا، به تفضل حقیقی رسید، وصل وصال خواند و به کمال نائل آمد راه حسین رفت و حسین گونه به عزت ابدی رسید. باخون خود  «ضربدری» به گزینه امیدهای واهی  و تخیلات قهقه رایی لاشخوارهای  فرصت طلب کشید.

 و در تارَک تاریخ تاابد نقش بست و راه هدایت پیش گرفت، تا شمع محفل راه گم کرده های باشد، که از کوچکترین حقوق شهروندی، حرمت و کرامت انسانی محروم بوده اند و در میان امواج  طوفان های مخوف بی عدالتی، نابرابری، ظلم و استبداد، تعصب نهادینه شده، تفوق طلبیهای لجام گسیخته به تحیر نشسته اند، و امروز افتخار فتح و نصرت اللهی یدک می‏کشند که به دستان شهید مزاری نقش بسته و به بار آماده است.

صدای اشهد ان علیا ولی الله که خوانش آن، روزی جرم محسوب شده و به رفاضت و تکفیر گرفته به بردگی کشیده می‏شد، امروز با افتخار ازگلدسته های مساجد بانگ اذان نموده تبرک گوشهای مان می نمائیم، اهتزاز پرچم سیاه در ایام محرم و سفر که روزی در زیر زمینهای تاریک و نمناک به علامت عزای یاران دشت بلا به نمایش می گرفتیم امروز با عزت و افتخار علَم تمام شهرها، قریه جات و قصبات نموده ایم.

این همان شعار  قیام حسین بن علی(ع) است؛ یعنی پیروزی خون بر شمیر.
مبارک باد این پیروزی! راهش مستدام هدفش پاینده باد.

به نوبه خود این ضایعه اسفناک را به ملت افغانستان خصوصا جامعه محروم هزاره بالاخص عاشقان راه عدالتخواهی بابه شهید تصلیت و تهنیت عرض می کنم.

جواد امیری

  پربازدید ترین