• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلویزیون «انعکاس» دیگر کارمند زن به دلیل تهدیدات امنیتی استخدام نمی کند

 تلویزیون «انعکاس» دیگر کارمند زن به دلیل تهدیدات امنیتی استخدام نمی کند

به دنبال ترور سه کارمند زن تلویزیون محلی انعکاس توسط افراد ناشناس در ننگرهار، مسئولان این تلویزیون می‌گویند که تا زمانی که شرایط امنیتی بهبود نیافته، آنان کارمند زن استخدام نمی‌کنند. به این ترتیب، کارمندان زن این تلویزیون، شغل خود را از دست دادند.

زلمی لطیف؛ رییس تلویزیون انعکاس در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته‌است که این تلویزیون تا زمان رفع تهدیدهای امنیتی کارمند زن استخدام نخواهد کرد.

او دلیل این کار را کشته‌شدن کارمندان این رسانه و همچنین وجود تهدیدهای جدی علیه خبرنگاران زن در این ولایت عنوان کرده‌است.

این در حالی است که چندی پیش سه کارمند زن تلویزیون انعکاس در راه بازگشت از دفتر به خانه از سوی افراد مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد کشته شدند.   

قتل این زنان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و همچنین نگرانی‌های امنیتی را در میان خبرنگاران و رسانه‌ها بیش‌تر کرد.

این قتل‌ها تنها حدود دو ماه پس از کشته‌شدن ملاله میوند؛ یکی دیگر از گویندگان این تلویزیون در جلال‌آباد رخ داد.

با  این حال، رئیس تلویزیون انعکاس گفته‌است تا زمانی که درباره امنیت کارمندان این رسانه اطمینان داده نشود، آن‌ها دیگر کارمند زن استخدام نخواهند کرد.

او می‌گوید که این تصمیم از روی ناگزیری اتخاذ شده و نبود زنان چالش بزرگی برای این تلویزیون و در کل برای سایر رسانه‌های تصویری است و بخشی از کار را متاثر خواهد کرد.

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) اما این تصمیم مسئولان تلویزیون انعکاس را «خلاف قانون» خوانده و گفته‌است که زنان نباید به دلیل تهدیدات امنیتی از حق کار محروم شوند.

مجیب خلوتگر؛ رئیس این نهاد گفته‌است که باید به مقام‌های مسئول امنیتی فشار بیشتری وارد شود تا در قسمت تامین بهتر امنیت برای خبرنگاران اقدام کنند.

بر اساس آمار نی، در شش سال گذشته حدود 900 خبرنگار و کارمند رسانه‎ای زن در سراسر کشور شغل‌های‌شان را ترک کرده‌اند. بیشترین موارد ترک هم در سال جاری خورشیدی ثبت شده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، در چند ماه اخیر حدود 10 کارمند رسانه‌ها و خبرنگار در افغانستان کشته شد‌ه‌اند که این موضوع باعث نگرانی خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ها شده‌است.

  پربازدید ترین